Kosten reductie blijkt de belangrijkste reden te zijn om te kiezen voor hosted en/of managed services. Gebruiksgemak wordt wel nadrukkelijk als tweede belangrijkste reden genoemd. Aspecten zoals flexibiliteit en innovatie worden in veel mindere mate als belangrijkste reden genoemd. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Voipro Nederland uitgevoerd in samenwerking met MarketCap International.
Rob Kurver, directeur van Voipro over de uitkomsten van de survey: "Een eerste tip van de sluier leert dat ‘kostprijs reductie’ momenteel duidelijk de belangrijkste reden is. Waarom? Is dit wel de echte reden? Of is dit de beste methode om intern de handen sneller op elkaar te krijgen? Ten eerste is duidelijk dat overal, met uitzondering van de sector transport en handel, ‘kostprijs reductie’ de belangrijkste reden is. Wanneer echter een nadere analyse uitgevoerd wordt, dan blijkt dat de eerste stap voor het investeren in hosted of managed diensten het opstellen van een business case is. Uiteraard is ‘prijs’ of ‘kostenreductie’ een basisaspect van een degelijke business case. En conform aloude IT traditie dient daar een goede ‘TCO’ (Total Cost of Ownership) vergelijking tussen ‘oude’ en gewenste ‘nieuwe’ situatie bijgesloten te worden. En een onderdeel van deze vergelijking is idealiter een aantoonbare kostenreductie, zeker bij MKB organisaties".
Wat anders is dit bij de Large Enterprise organisaties, waar een dergelijke oplossing toch vaak statusverhogend is. Maar dat neemt niet weg dat er binnen het MKB ook zeker meer motivatie voor hosted en managed diensten is. Gemak wordt qua achterliggende reden om over te stappen overall als tweede genoemd. Toch is dit niet unaniem over alle sectoren gelijk. Zo wordt binnen de sectoren telecom, media, utilities en financiële dienstverlening flexibiliteit als de tweede drijfveer genoemd. Dit terwijl deze factor over het geheel pas op de vijfde positie uitkomt. Kennis, of beter het gebrek aan de juiste kennis intern, is bij ruim 1 op de 10 organisaties de belangrijkste reden om te gaan hosten. En bij eveneens ruim 1 op de 10 organisaties geeft men aan dat men zich liever focust op de core business.
Alfred den Besten van MarketCap: "Opmerkelijk is wel dat binnen de Nederlandse organisaties "innovatie" en "latest technology" nauwelijks als belangrijkste reden voor hosting of managed diensten gezien wordt. Het is duidelijk dat wij geen innovatief volkje zijn. In Nederland of zelfs West Europa gaat men altijd liever de weg van de geleidelijkheid, dit in tegenstelling tot de meer Amerikaanse of Angelsaksische benadering van ‘innovatie is noodzakelijk om te overleven’. Waar in Europe de IT strategie pas wordt gewijzigd wanneer de CIO met pensioen gaat, daar wordt in Amerika veelal de CIO met pensioen gestuurd omdat men wil veranderen en innoveren. De waarheid en wijsheid zal wel in het midden liggen. Feit blijft echter dat in tijden van economische malaise ‘kostenreductie’ altijd prettig aanhoort. Dit argument is een stuk makkelijker te verkopen aan de directie dan een argument zoals innovatie".