Studenten en medewerkers van de Rijksuniversiteit Groningen vinden uiterlijk vandaag de berichten in hun mailbox die tussen 9 en 23 september aan hen werden verstuurd. Door een storing in de e-mailapplicatie van de universiteit bleven deze boodschappen tot nu onbesteld. De precieze oorzaak van de problemen met de Java Communications Suite van leverancier Sun Microsystems is nog niet bekend.
Met een speciale driver van leverancier Sun heeft het Centrum voor Informatie Technologie van de Rijksuniversiteit Groningen de afgelopen dagen de onbestelde post uit het opslagsysteem kunnen bevrijden. Dit duurde enkele dagen, doordat het om een bestand met een omvang van acht terabyte gaat. De e-mail is overgeheveld naar de oude e-mailapplicatie en afgeleverd bij de 25.000 studenten en achtduizend medewerkers van de universiteit.
De problemen ontstonden op 21 september met de melding dat de onlangs vernieuwde e-mailapplicatie traag reageerde. Het probleem leek in de dataopslag te schuilen. In overleg met Sun werden enkele aanpassingen gedaan, die aanvankelijk hielpen. De volgende dag bleek dat de mailserver de informatie uit de dataopslag afkeurde als 'corrupt'.
Programmeurs
Eerst werd de integriteit van de data gecontroleerd, een proces dat twee dagen duurde. Toen bleek dat de data beschadigd waren en er geen snelle oplossing voor handen was, werd de oude e-mail-omgeving teruggeplaatst. Die bevatte alle e-mail tot en met 8 september. Sun zette vervolgens programmeurs aan het werk voor het schrijven van de driver die de e-mail uit het falende opslagsysteem weer beschikbaar moest maken.
Een poging om de ontbrekende e-mail terug te zetten uit de back-upsystemen mislukte. Door een onbekende oorzaak is de e-mail na 8 september niet terug te vinden in de back-up.
Nieuwe migratie
Voorlopig blijft de oude e-mailomgeving in bedrijf. De ict-afdeling van de universiteit werkt daarna verder aan het samenbrengen van alle e-mail in één systeem. Daarna zal een nieuwe migratie worden voorbereid. Die wordt alleen uitgevoerd als 'alle problemen met de nieuwe omgeving zijn opgelost en de oorzaak van de crash bekend is', belooft directeur Cees Sterks van het Centrum voor Informatie Technologie in een mededeling aan studenten en medewerkers. Er zal zeker enkele weken in de oude e-mailomgeving moeten worden gewerkt, voorziet hij.
Heeft Groningen een informatica-faculteit? Zoniet, sluit dan een contract af bij Google. Geen eigen computers nodig, goedkoper en er hoeft geen gebruik gemaakt te woden van niet-capabel personeel!
8TB voor 33.000 users… Da’s 240MB per user… Gemiddeld!! Oftewel zo’n 72.000 pagina’s tekst.
Is ’t niet slimmer om email vnl. slechts daarvoor te gebruiken waar ’t voor bedoeld was? Nl. elkaar berichten te sturen, i.p.v. grote bestanden. Daar zijn vast betere oplossingen voor te bedenken,