Dealers en zakelijke klanten van Telfort hebben al ruim een week geen inzage in online facturen en contracten. Ook de eigen klantenservice kon vorige week geen mobiele abonnementen verlengen, geen telefoonnummers verhuizen en geen adreswijzigingen doorvoeren. De oorzaak: een fout in een databestand.
In het weekend van 26 en 27 september werd gepoogd een probleem in een intern systeem te verhelpen, dat onder ander ervoor zorgt dat intern de facturering goed verloopt. Dat verergerde de situatie alleen maar, zo valt te lezen op een weblog van medewerkers van het Telfort Service Team.: ‘Er is een fout ontstaan waardoor het facturatiesysteem sinds afgelopen weekend niet werkt. Wat de precieze oorzaak is, weten we nog niet. Helaas blijkt dat een aantal andere systemen, dat daaraan gekoppeld is, ook niet goed functioneert.' Hierbij gaat het onder andere om een ordertool, waarmee de medewerkers van het Telfort Service Team mobiele abonnementen kunnen verwerken.
Fout in databestand
Daardoor kon het Telfort Service Team de hele vorige week geen mobiele abonnementen verlengen, geen telefoonnummers verhuizen en geen adreswijzigingen doorvoeren.
Op woensdag 30 september meldt het team dat de oorzaak van de problemen inmiddels opgespoord is: ‘Een databestand veroorzaakte een fout in ons systeem. Om dit te herstellen, zijn we begonnen om dit bestand weer opnieuw op te bouwen en te actualiseren zodat onze klanten weer de juiste gegevens aantreffen als het systeem ‘live' gaat. Deze operatie zal nog de komende dagen in beslag nemen.' Vanaf vrijdag 2 oktober werkt de ordertool weer, waardoor medewerkers klantgegevens weer kunnen inzien en wijzigen.
De ict-problemen zijn echter nog steeds niet volledig opgelost. Zo hebben zakelijke klanten bijvoorbeeld nog steeds geen inzage in hun facturen en contracten.
Nou, de boosdoener van die ellende is bekend (staat op diezelfde weblog van de Telfort medewerkers), ‘Om die reden hebben wij enige maanden geleden aangekondigd om over te stappen naar een geheel nieuw IT-systeem van Huawei. Door EDS/HP dit systeem te laten managen zetten we een volgende stap. Wij zijn ervan overtuigd dat dit kosten en kwaliteitsvoordelen biedt voor onze klanten’
Nu maar hopen dat HP nog genoeg EDS-ers in dienst houd, om deze Telfort systemen in de lucht kunnen krijgen en houden.
Prachtig voorbeeld van hoe het uitbesteden van je eigen corebusiness, ook mis kan gaan, waardoor je zelf (weer) op je eigen blaren kan gaan zitten.
@Robbb,
Het is inderdaad aangekondigd maar nog niet in gebruik genomen aangezien dit nog volop in ontwikkeling is.
Hugo
Dit trof dus ook zakelijke klanten van Tele2 zakelijk. Wij gingen toevallig 30 september over van KPN naar Tele2. Gevolg: nummer was pas 1 dag later geactiveerd bij Telfort (voor Tele2 zakelijk).
Bij Telfort is het al een decennium lang problematisch, want zij hebben toevallig altijd domme gebruikers, slechte leveranciers en verder heel veel pech.
Gelukkig kan het niet aan hen liggen, want ze hebben het best gemotiveerde personeel wat je maar kan wensen. Zij zijn zeer deskundig en altijd bereikbaar. Ook zullen zij nooit problemen naar elkaar afschuiven, maar meteen oplossen met behulp van on-line informatie. Zij zijn zo goed dat zij niks van hun KPN-collega’s hoeven te leren.
En daarom hebben zij als enige een UMTS netwerk dat nooit hapert, ja dat zelfs helemaal stealth is.
Een ijzersterk merk; proud to be a Telforter.
Was de Managed IT niet uitbesteed aan EDS Nederland … pardon, HP Nederland? Een deal gemaakt onder tijdsdruk van gegarandeerde Cost Savings wellicht. Laten we positief blijven voor de toekomst en weer eens ouderwets focussen op stap 1; requirement definitie, kosten en baten, in house versus Off Shore.
EDS zal vast zijn best doen voor een goede deal en Service maar dan moeten ze natuurlijk wel de Juiste mensen overhouden na die HP overname.