Uit onderzoek van Kewill, leverancier van oplossingen die wereldwijde handel en logistieke dienstverlening vereenvoudigen, blijkt dat transporteurs en logistieke dienstverleners zich vooral richten op interne kostenbesparing (73%) en efficiencyverbetering (56%).
Het logistiek- en transportonderzoek gericht op IT-vraagstukken had in totaal 873 deelnemers, waarvan 562 respondenten werkzaam zijn bij transporteurs of logistieke dienstverleners. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Transport Intelligence.
Naast het doorvoeren van interne kostenbesparingen werd door bijna de helft van de ondervraagden ook het verbeteren van de planningprocedure genoemd als een manier om te bezuinigen. Daarnaast geeft 31 procent van de logistieke organisaties aan dat zij de prijzen van hun dienstverlening hebben verlaagd om hun marktaandeel te behouden. Dit terwijl de prijzen nog steeds onder druk staan.
Ruim 95 procent van de respondenten uit de logistieke sector beschouwt zakelijke software als een belangrijk middel om operationele kosten te beheren en verlagen. Na de financiële software (75%), dragen systemen voor expeditie (62%), transport- en warehousemanagement (60%) en douane (57%) het meest bij aan de kostenbeheersing voor logistieke organisaties. Zo geeft 88 procent aan dat zij realtime inzicht hebben in de operationele kosten van transportactiviteiten, gevolgd door warehousing (81%) en IT-infrastructuur (75%).
"Kewill houdt jaarlijks een onderzoek naar actuele thema’s die spelen in de markt", aldus Dirk Donkers, marketing manager bij Kewill. "Vorig jaar hebben we ons gefocust op Green Logistics en dit jaar op de rol van IT in het huidige economische klimaat. Naar aanleiding van dit onderzoek signaleren we een verschuiving van de focus op geïntegreerde supply chain naar optimalisatie van losse schakels. Zo is iedere schakel apart bezig met het zoeken naar oplossingen om zo competitief mogelijk te werken. Dit is een duidelijk verschil met een aantal jaar geleden toen de focus duidelijk gericht was op integratie met andere schakels in de logistieke keten."