Netwerkfabrikant Cisco krijgt met de aankoop van videocommunicatieleverancier Tandberg producten voor de onderkant van de telepresencemarkt in het portfolio. Dat zeggen Computable-experts van het topic telecom. 'Tandberg richt zich meer op HD video-bellen, Cisco is vooral sterk in telepresence', zegt portfoliomanager Michiel IJff van Axians. De netwerkfabrikant bracht een bod uit van ongeveer drie miljard dollar op de Noorse videocommunicatieleverancier.
De netwerkleverancier is vooral geïnteresseerd in de 'instapmodellen' die Tandberg biedt, zegt directeur Jasper van 't Wout van Digacom. Tandberg biedt meer dan alleen telepresence, zegt consultant Jako Boonekamp van Orange Business Services. 'Zij bieden ook de integratie met bijvoorbeeld Microsoft Office Communication Server (OCS).'
'Cisco heeft niet zoveel in de mid/low-range', stelt Pierre Ottenheim, consultant bij Dimension Data. 'Cisco breidt zijn portfolio in videoconferencing uit. Tandberg kan gebruik maken van het marktaandeel en partners van Cisco.' De experts zijn niet verbaasd over het bod. Volgens Eildert van Dijken werken de twee leveranciers al jaren samen. 'Daarbij werden sommige Tandbergproducten onder het Cisco-merk verkocht', zegt de verkoopmanager bij Comsys.
Ook directeur Nederland Erik Swart van Tandberg noemt de twee bedrijven complementair. 'De kracht zit in de kennis van Cisco op het gebied van netwerken en de kennis van Tandberg op het gebied van videoconferencing, end-points en infrastructuur.'
Concurrent
Daarnaast koopt de netwerkleverancier ook een concurrent op, zegt Arie Kooi van Kooi Management & Advies. 'Er zijn in elk geval weer wat minder concurrerende spelers op de internationale markt. Tandberg is al veel langer actief op deze nichemarkt en heeft een grote installed base', zegt hij.
Over de kansen in de markt van videoconferencing verschillen de meningen. 'Mensen willen elkaar nog gewoon om tafel kunnen spreken en op andere momenten juist niet kunnen zien zoals bij bellen in de auto of thuiswerken', zegt consultant Joost Lucassen van Expanding Visions. Regionaal manager Stefan van Hoof van Life Size denkt juist dat de huidige economie er voor zorgt dat de markt nog verder zal groeien. 'Bedrijven willen besparen op reistijd en onderschatten daarbij de kracht van visuele communicatie niet.'
De belangrijkste conclusie die je aan deze voorgenomen overname kunt verbinden is het feit dat Visuele Communicatie doorbreekt. Nummer 1 in netwerk technologie neemt nummer 1 in het video conferencing landschap over. Het enige dat nog ontbreekt is dat organisaties die (nog) niet snappen dat visuele communicataie de volgende stap is hoe personen en organisaties met elkaar gaan communiceren een kwestie van tijd is. Na de opkomst van mobiele communicatie, e-mail en chat oplossingen is de volgende communicatie oplossing binnen handbereik gekomen nu een professionele speler als Cisco zich er serieus tegen gaat aanbemoeien. De markt voor video conferencing zal daarmee inb korte tijd een zeer extreme groei tegemoet zien. Niet in de laatste plaats zullen de huidige spelers die wat voor rol dan ook in de landschap spelen, hun profijt in deze ontwikkeling kunnen trekken.
Ik heb zo mijn twijfels of dit de manier is om videocommunicatie te laten doorbreken in de breedte van de markt. Ik denk namelijk niet dat iedereen per se zit te wachten op de rigide werkwijzen van Cisco.
Het is namelijk niet Cisco of Tandberg geweest in de laatste jaren waardoor videoconferentie levensvatbaar wordt voor een breder publiek, maar LifeSize. Met lagere prijzen, minder bandbreedte en de uitvinding van HD-videoconferentie, heeft LifeSize gezorgd voor de doorbraak. Daarnaast heeft Polycom snel gevolgd met evenzo goede kwaliteit in beeld en geluid. Tandberg heeft jaren lang achter de feiten aangelopen en nimmer een vergelijkbaar ‘plaatje’ geleverd.
De Tandberg-formule ‘dubbele prijs, halve kwaliteit’ lijkt me niet de vergulde rand om deze business. Ik sluit me ook aan bij de woorden van CEO Craig Malloy: niet te geloven dat Cisco investeert in het verleden van visuele communicatie en niet in de toekomst.