Equaterra constateert in Nederland een stagnerende groei in de vraag naar ict-uitbestedingsdiensten in het afgelopen tweede kwartaal. Het adviesbureau merkt wel dat de druk in de markt toeneemt, maar overeenkomsten komen schoorvoetend tot stand. Klanten willen meer diensten tegen lagere prijzen. Desondanks blijft de orderportefeuille voor 2009 nog goed gevuld.
Volgens EquaTerra was het eerste kwartaal van 2009 nog een goede periode voor het binnenhalen van orders voor ict-uitbesteding. Uit onderzoek – de Dutch Pulse Survey – bleek dat 60 procent van de ondervraagde leveranciers een verdere groeiende vraag voor het tweede kwartaal voorzag. Die verwachtingen worden nu getemperd, hoewel de orderportefeuille voor 2009 nog goed gevuld is en de prognoses goed blijven.
De afgelopen maanden liepen veel uitbestedingscontracten af. De nieuwe overeenkomsten komen echter langzamer tot stand dan verwacht, meldt het adviesbureau. Klanten verruimen hun blik op hun bestaande leveranciers en spiegelen hun bestaande overeenkomsten met wat er mogelijk is in de markt. Bovendien willen ze gezien de economische crisis op de kosten besparen. Dat brengt voor veel dienstverleners een verhoogde prijsdruk en een lagere contractwaarde met zich mee.
De uitbestedingsmarkt in Nederland wordt nog steeds gedomineerd door infrastructuurbeheer. De belangrijkste marktsectoren zijn nutsbedrijven (met name energie-), oliemaatschappijen (waaronder gaswinning), het trio overheid/onderwijs/non-profit, en de financiële wereld (waaronder de banken en verzekeraars).
Falen
Uit het onderzoek van Equaterra blijkt verder dat de aandacht voor offshoring onder opdrachtgevers blijft toenemen. Het is eerder regel dan uitzondering dat een voorstel deels gebaseerd is op het wereldwijde aanbod buiten de westerse wereld (´global sourcing´). Ook de vraag naar het aanbod van lagelonenlanden binnen de regio (´nearshoring´) neemt toe. Klanten durven ook gerust voorbij India te kijken. Landen als China en de Filippijnen worden concurrerend in hun prijsstelling.
Het adviesbureau waarschuwt voorts voor het transitieproces van het overbrengen van it-diensten naar de nieuwe leverancier. In veel gevallen hapert dat en blijft het een bron van zorg. Equaterra stelt dat het meestal ontbreekt aan het managen van de juiste verwachtingen, waardoor die niet goed op het uiteindelijke aanbod van de nieuwe leverancier zijn afgestemd. Soms falen de planning en de procesvoering, met budgetoverschrijdingen en het ontbreken van functionaliteit tot gevolg.