De West-Europese markt voor mobiele telefoons krimpt. Volgens IDC’s European Mobile Phone Tracker,werden er in het tweede kwartaal van 2009 in totaal 42 miljoen mobiele telefoons verkocht. Dat is 6 procent minder dan in hetzelfde kwartaal van 2008. Maar weer 14 procent meer dan het eerste kwartaal van 2009. Koreaanse leveranciers Samsung en LG verkopen steeds meer en dagen daardoor Nokia en Sony Ericsson uit.
Volgens IDC tonen de cijfers herstel, maar in 2009 krimpt de markt voor mobiele telefoons nog. De overschakeling van traditionele mobiele telefoons naar smartphones is op dit moment de grote trend in de West-Europese markt. De verkoop van traditionele telefoons zakte in het tweede kwartaal van 2009 met twaalf procent naar 33,2 miljoen eenheden. De verkoop van smartphones groeide met 25 procent naar 8,8 miljoen eenheden. De meeste groei werd behaald door Apple’s iPhone: 600 procent.
Volgens IDC hadden zowel leveranciers als telecomdienstverleners een ‘uitdagende periode’ in het eerste halfjaar van 2009. Onderzoeksmanager Francisco Jeronimo van IDC zegt dat in 2009 de groei met 10 procent afneemt, hoewel de vraag naar smart phones toeneemt. De vraag naar traditionele telefoons neemt langzaam af, maar ze blijven in trek. Dat komt onder meer doordat er steeds meer toepassingen op deze ‘low-end’ telefoons te vinden zijn. Pas in 2011 wordt een volledig herstel van de West Europese mobiele telefoonmarkt verwacht.
Korea
Koreaanse leveranciers doen het steeds beter dan de Scandinavische concurrenten. Samsung en LG verkochten samen meer dan Nokia. Toch blijft Nokia marktleider met 36,3 procent marktaandeel. Samsung heeft inmiddels 28,9 marktaandeel. LG daagt op zijn beurt Sony Ericsson uit. Vooral LG’s touch screen telefoons doen het goed. LG heeft daardoor ruim 11 procent marktaandeel in de West-Europese markt voor mobiele telefoons. Net iets minder dan de 12 procent marktaandeel van Sony Erisson. Apple iPhone en RIM Blackberry hebben elk 3 procent marktaandeel.