Cloud computing komt niet vóór 2013 op grote schaal van de grond, zo voorspelt marktonderzoeksbureau Gartner. In juni zei het onderzoeksbureau nog dat cloud computing aan het begin staat van een inburgeringsproces. Snel gaat dat blijkbaar niet met deze nieuwe vorm van dienstverlening, want Gartner denkt dat bedrijven hun applicaties en data voorlopig liever binnen eigen datacenters beheren.
Tot eind 2012 zullen organisaties meer investeren in hun eigen ‘private clouds' dan in de diensten van ‘cloud providers', zo voorspelt analist Phil Dawson van Gartner.
De onderzoeker verwacht dat organisaties wel steeds meer gebruik zullen maken van beheertechnieken en -standaarden die cloud providers ook toepassen binnen hun datacenters, zoals virtualisatie en schaalbaarheid. Dat zal volgens hem de overstap naar de uitbesteding van serverdiensten in de toekomst vergemakkelijken.
Uitzonderingsgevallen
Tot eind 2012 zal cloud computing echter vooral worden ingezet in uitzonderingsgevallen. In driekwart van de gevallen zal deze nieuwe vorm van dienstverlening – die volgens sommigen overigens helemaal niet zo nieuw is – worden ingezet door organisaties die op de korte termijn grote dataverzamelingen willen doorzoeken, en door startende ict-bedrijfjes. Die beschikken meestal nog niet over een uitgebreide ict-infrastructuur en kunnen nu al baat hebben bij het uitbesteden van hun serverdiensten en hosten van hun applicaties, zo schrijft Dawson.
Gartner definieert cloud computing als ‘een computationele stijl waarbij ict schaalbare en elastische mogelijkheden biedt die worden geleverd als dienst aan klanten via het gebruik van internettechnologie'. Deze definitie verklaart Gartner ook van toepassing op private rekenwolken van bedrijven, alleen gaat het dan om interne in plaats van externe klanten.
WOLKIGHEID VOLGENS GARTNER
Gartner noemt de volgende vijf kenmerken, die tezamen volgens het marktanalysebureau een maat vormen voor de ‘wolkigheid' van een bepaalde dienst.
Gebaseerd op diensten
Klant- en leverancierbesognes zijn van elkaar gescheiden via een ‘service interface'. Die interface verbergt de implementatiedetails en maakt een geautomatiseerde respons mogelijk. De geleverde dienst is klaar voor gebruik, doordat de techniek ten dienste van de dienst staat, in plaats van andersom. Het niveau van dienstverlening moet objectief meetbaar zijn, via ict-resultaten zoals beschikbaarheid en responstijd.
Schaalbaar en elastisch
Wanneer de klant dat wil, kan de capaciteit van de dienst geautomatiseerd omhoog of omlaag worden bijgesteld. Een rekenwolk is daardoor schaalbaar en elastisch. Schaalbaarheid is een kenmerk van de onderliggende infrastructuur en softwareplatformen. Elasticiteit is een kenmerk van het economische model: het betekent dat het er niet of nauwelijks economische sancties staan op het veranderen van de hoeveelheid capaciteit die wordt afgenomen.
Gedeeld
Diensten delen een verzameling hard- en softwarebronnen. Ict-bronnen kunnen daardoor efficiënt worden benut, waardoor rekenwolken relatief goedkoop kunnen worden aangeboden.
Betalen per gebruikseenheid
Het gebruik van rekenwolken wordt geautomatiseerd bijgehouden om verschillende betalingsmodellen mogelijk te maken. Deze modellen zijn gebaseerd op gebruik in termen van bijvoorbeeld tijdseenheden of datahoeveelheden, niet op de kosten van de apparatuur.
Gebruik van internettechnologie
De dienst wordt geleverd gebruikmakend van internetformaten en -protocollen, zoals http, ip en Representational state transfer (REST).
Das nu ook precies waar ie thuis hoort. op de koude grond. Als een soort mistbank in de test-serverruimte.
Die mistbank zal er net zolang blijven hangen, totdat het voor klanten glashelder zal worden WAT de cloud nu daadwerkelijk ECHT voor voordelen heeft, boven hun bestaande investeringen in ict-infrastrcutuur.
“denkt dat bedrijven hun applicaties en data voorlopig liever binnen eigen datacenters beheren.”
Deze trend zal nog wel even blijven, zeker gezien de littekens die deze crisis heeft achtergelaten.
Volgens de definitie van Gartner heeft nu iedereen bijna een cloud…Effu checken;
1. Gebaseerd op diensten:
– Heeft u file, print, email, database en web diensten in uw ict-infrastructuur
2. Schaalbaar en eslatisch:
– schaalbaar = voeg meet hardware toe
– elastisch = pers meer productiviteit uit uw huidige personeel
3. Gedeeld:
– maken meerdere afdelingen binnen uw bedrijf er gebruik van?
– kunnen uw klanten er gebruik van maken?
4. Betalen per gebruikeenheid:
– berekent u de huur van een server, printer door aan afdelingen?
– berekent u de opslag door over de onderneming?
5. Gebruik van internet technologie
– kunnen uw gegevens van de website van de zaak raadplegen?
– heeft u telewerkers?
– gebruikt uw voice over ip?
– doet u aan emailen?
– kunt u up/downloaden
Gefeliciteerd, dan heeft u al een “cloud” zonder dat u het zelf wist ;-P
Blijf lekker met uw hoofd uit “de cloud,” en uw voeten op de kouwe grond. Dan houd u zicht op uw eigen ict-aangelegenheden, grip op de kosten, lekker relaxed alles binnen uw eigen controlegebied.
Ik ben het helemaal met RV eens. Hoe je het ook wil noemen ASP, SaaS, PaaS etc…Wij (het volk) zijn allen al lang en breed bezig met cloudcomputing:
– internet bankieren,
– online CRM,
– online boekhouden,
– Gmail, Yahoo mail, MSN, online fotografie, youtuben, de online bibliotheek Google bezoeken, muziek kopen, radio luisteren…you name it.
Allemaal applicaties of diensten die we via de internet met zijn allen al lang en breed hebben geaccepteerd.
Cloud computing heeft de aanval ingezet van onderaf, ik bedoel daarmee de single user en het kleinbedrijf accepteerden het als eerste. Dat grote bedrijven nog moeite hebben om de consequenties onder ogen te zien van het outsourcen is naar mijn idee hetgeen wat hen weerhoudt. Als zij applicaties en IT systemen buiten de deur plaatsen gaat het om ontvlechting van bedrijfsprocessen, afdekken van risico’s, werkgelegenheid en het blijft voor vele een eng idee te geloven dat er partijen zijn die soms dingen beter kunnen dan zijzelf.
Maar zeg nou zelf, met de komst van de mobiele werker en de behoefte aan meer flexibiliteit als het gaat om de inzet van arbeidscapaciteit, wie wil er nou niet via internet overal op ieder moment bij zijn data en of applicaties kunnen.
Met vriendelijke groet,
JP Damen – Internet Overal