De interesse van resellers en IT-dienstverleners voor managed Software-as-a-Service neemt sterk toe. Op dit moment biedt 39 procent van de resellers reeds online diensten aan. Van deze groep maakt 21 procent gebruik van het platform van een ISV. Dit blijkt uit een enquête die Portland Europe tijdens verschillende informatiesessies, waaronder GFI MAX, onder de deelnemers heeft gehouden.
Van de resellers en IT-dienstverleners die reeds SaaS-diensten aanbieden, geeft 69 procent aan online back-updiensten te leveren aan klanten. Daarnaast worden security (44 procent) en hosted mail (42 procent) vaak genoemd als onderdeel van het SaaS-aanbod. Opvallend is dat maar liefst 70 procent van de respondenten aangeeft dat SaaS deel uitmaakt van de toekomstplannen. Eén derde is voornemens om binnen nu en zes maanden SaaS-diensten te gaan leveren en 10 procent verwacht dit binnen een jaar te gaan doen. 20 procent is zich nog aan het oriënteren op de mogelijkheden en heeft nog geen idee wanneer zij hiermee van start gaan.
SaaS biedt niet alleen voordelen voor de klant, maar ook voor de IT-dienstverlener zelf. Schaalbaarheid en flexibiliteit worden door de IT-dienstverleners als belangrijkste voordeel gezien. Het MKB wordt gezien als de belangrijkste groeimarkt voor SaaS-diensten. Daarnaast worden industrie en overheid vaak genoemd als belangrijke potentiële markten voor SaaS.
"Steeds meer IT-dienstverleners en softwareleveranciers omarmen het SaaS-concept", aldus Kim van Brugge, directeur van Portland Europe. "We merken dit aan de grote belangstelling die er is voor onze informatiesessies, bijvoorbeeld over GFI MAX. Aanvankelijk zijn veel resellers en IT-dienstverleners nog wat terughoudend, maar we zijn inmiddels wel op het punt beland dat resellers ervan overtuigd zijn dat het aanbieden van SaaS-diensten nieuwe kansen biedt. Hier komt bij dat steeds meer softwareleveranciers zich realiseren dat zij de channelpartners nodig hebben om SaaS-diensten succesvol aan de man te brengen. Deze ontwikkelingen zullen de adoptie van SaaS in de Benelux de komende jaren in een stroomversnelling brengen."
Ik ben het eens met dit artikel. Het is voor de resellers nu de tijd om aan SaaS te denken. Vandaar dat we een SaaS4Channeel social networkgroep hebben opgezet. Tevens houden we op 24 November een SaaS4Channel kennisevent. Zie de website http://www.saas4channel.nl.