Laatst las ik een artikel over SaaS, zoals er zoveel over te lezen valt deze tijd. Een interessant stukje dat mijn aandacht trok was een stelling dat er in de toekomst alleen nog maar een browser op de pc aanwezig hoeft te zijn en dat applicaties en data overal ter wereld beschikbaar zullen zijn.
Ik ben van mening dat in de nabije toekomst pc's en laptops met alleen een browser als lokale applicatie onvoldoende zal zijn om aan alles te kunnen voldoen, al komen we momenteel al een heel eind. Het gaat nog jaren duren voordat alle softwareproducenten zover zijn om hun applicaties volledig geschikt te maken om via de cloud aan te bieden, om maar te zwijgen over in welk SaaS-maturitymodel de software valt. Wat mij vooral opvalt aan een dergelijke uitspraak is dat er vanuit techniek gedacht wordt.
Omdat applicaties en data overal ter wereld bereikbaar en beschikbaar moeten zijn op elk gewenst medium, wordt niet alleen wat van de applicatie verwacht maar ook van dataopslag en slimme oplossingen in het kader van bandbreedte. In de workshops die ik regelmatig geef, heerst er nogal wat angst bij eindklanten om hun data 'ergens' in de cloud op te slaan, ongeacht het financiële en beschikbaarheidsvoordeel dat de klant hiermee kan behalen. En eigenlijk is dat vreemd als je weet dat in een eind 2008 uitgevoerd onderzoek door CIO Magazine is aangegeven dat kostenbesparing op de tweede plaats komt, terwijl business flexibiliteit en scalability (SaaS Maturity level 4) op de eerste plaats staat. Bedrijven lijken hiermee goedkopere oplossingen te willen vervangen door oplossingen die meer in lijn staan met hun business. Beschikbaarheid lijkt mij dan een eerste vereiste.
De SaaS-leverancier wordt nadrukkelijk uitgenodigd om mee te denken over de business van de klant. De softwareontwikkelaar wordt nadrukkelijk gevraagd om slimme software te ontwikkelen die mee kan groeien met de bedrijfsactiviteiten van de klant. Een lastige rol omdat vanuit traditioneel denken een applicatie die eerst volledig ingericht voor een bedrijf ontwikkeld werd, nu moet voldoen aan configureerbare parameters die ook via internetverbindingen beschikbaar moet stellen aan een veelheid van klanten met hun eigen wensen, behoeften en groei. De techniek van de applicatie zal een ondergeschikte rol spelen in vergelijking met het maken van een business gerichte oplossing. Kortom: business eerst!
Ik heb regelmatig gesprekken met ontwikkelaars en leveranciers en hieruit destilleer ik dat de ict-markt zich nog veel bezig houdt met de techniek achter de oplossing. Techniek is voor mij iets dat uit enen en nullen bestaat; het werkt of het werkt niet. De combinatie van techniek en business gericht denken kom je maar zelden tegen, maar daar zit wel het fundament van oplossingen die door het bedrijfsleven verwacht worden.
Softwareontwikkelaars die vanuit de business moeten denken, SaaS-leveranciers die zich meer in de business van de individuele klant moeten inleven en ondernemingen die configureerbare en schaalbare oplossingen wensen. Los hiervan zal het ook nog winstgevend moeten blijven voor ontwikkelaars en leveranciers en betaalbaar voor afnemers.
Het is een lastige drie-eenheid die niet in het tijdsbestek van een jaartje beslecht zal zijn, maar wel onlosmakelijk tot elkaar veroordeeld lijken te worden. Ik voorzie dat het welslagen van cloud computing, SaaS en software plus services van de verstandhouding tussen deze drie eenheden afhankelijk zal zijn. Het zou daarom niet eens zo gek zijn voor die technische bedrijven om standaard een onafhankelijke business consultant bij de hand te hebben die een brug kan slaan tussen de drie partijen. Weet je wat? Laten we die service CaaS noemen: consultancy as a service.