Als de huidige trend doorzet, zullen uiteindelijk alle mobiele telefoons smartphones zijn. Maar welke besturingssystemen spelen daarbij in de zakelijke markt de grootste rol, wat zijn de oplossingen die we daaromheen mogen verwachten en welke rol speelt mobiel internet hierbij?
Smartphones zullen op termijn de markt overheersen. Die trend is nu al zichtbaar, zo blijkt ook uit het laatste onderzoek van Gartner. Gewone toestellen, zonder een volwaardig besturingssysteem zoals Windows Mobile, Symbian of Android, worden echter ook steeds completer en worden steeds vaker ook smartphone genoemd. Joram Sluijter, manager product house Benelux bij Brightpoint: "Mobieltjes met touchscreen zijn enorm in opkomst. Vroeger waren dat alleen de topmodellen, nu zie je ze ook in de middenklasse, zoals Cookie en Arena van LG en de Samsung TouchWiz en Star. Hoe interessant deze succesvolle toestellen voor zakelijke gebruikers zijn, hangt van de software af. Zo bieden normale toestellen, zoals de Arena met het LG-eigen besturingssysteem, ook steeds vaker gewoon push e-mail en een Office-viewer, hoewel niet altijd optimaal. Modellen in de lagere segmenten zijn nog niet helemaal klaar voor de zakelijke markt, maar dat is een kwestie van tijd."
Bij echte smartphones lijkt het gebruikte besturingssysteem steeds minder onderscheidend, bewijst ook de snelle opkomst van Android. Mark Moons, regional directeur bij HTC Benelux, onderstreept dit: "Er worden dagelijks vele applicaties toegevoegd aan Android Market en de interfaces (API’s) die hiervoor worden gebouwd. Daardoor is het besturingssysteem niet langer de allesbepalende factor of een toestel specifiek geschikt is voor de zakelijke of consumentenmarkt. De eindgebruiker kiest uiteindelijk welk toestel het best bij zijn (zakelijke) activiteiten past. Het is ook een logisch gevolg van de vervaging van de grens tussen werk en privé en het feit dat hier flexibeler mee om wordt gegaan. Er zijn ook nog maar weinig gebruikers die twee toestellen op zak hebben voor zakelijk en privé."
Populair
HTC groeit sterk, waarbij het uiteraard meeprofiteert van de opmars van smartphones. Het voegde onlangs drie medewerkers aan het Benelux-team toe, onder wie twee channel managers. John van Voorst kwam over van Brightpoint. Daar zag hij HTC in korte tijd uitgroeien tot volwassen speler in de smartphone-markt: "Het is een mooie uitdaging om bij HTC nog directer het merk verder uit te bouwen. Als channel manager zijn we daarbij verantwoordelijk voor contacten met zowel resellers als de verschillende operators. Samen met hen maken we product-marktcombinaties en voeren we marketingcampagnes."
Moons noemt de Touch Pro2 en Snap, beide met Windows Mobile, als erg populaire modellen onder zakelijke gebruikers. Maar ook Android-modellen zoals de HTC Magic, zonder de combinatie met een fysiek toetsenbord, worden volgens hem goed ontvangen in dit segment: "Android is het ultieme platform voor de gebruiker die veel surft en intensief internetapplicaties raadpleegt. Dat betekent echter niet dat het alleen op de consument is gericht. Bij cloud computing worden ook zakelijke applicaties via internet benaderd. Bovendien is het een open platform."
Ook Sluijter ziet Android als grote trend in de zakelijke markt: "Android is nog maar kort op de markt, maar de eerste reacties zijn zeer positief. Hoewel het platform met al zijn applicaties feitelijk op de consument is gericht, accepteert de zakelijke markt het gek genoeg wel. Wat wellicht meespeelt, is dat HTC een sterk merk is in de zakelijke markt. Bovendien heeft de fabrikant voor veel toevoegingen gezorgd, zoals ondersteuning voor Exchange ActiveSync en Office-viewers. Een bijkomend voordeel is de openheid van het platform, waardoor bedrijven gemakkelijk zakelijke applicaties hiervoor kunnen ontwikkelen."
HTC heeft al aangegeven dat het zich ook wat meer wil toeleggen op smartphones in lagere prijsklassen, om een bredere keus aan toestellen te kunnen bieden. Net als HTC kiest ook Blackberry, onder meer met de nieuwe 8520 Curve, voor een uitbreiding van zijn assortiment. Hierdoor kunnen de apparaten breder worden ingezet voor de toepassing waar ze zich het best voor lenen: het mobiel maken van zakelijke applicaties. Een woordvoerder van RIM stelt: "Door zakelijke applicaties mobiel te maken, waaronder crm en erp, kunnen medewerkers onderweg over de informatie beschikken die ze nodig hebben om hun werk efficiënt te kunnen doen. Onlangs heeft RIM samen met SAP een geïntegreerde applicatie uitgebracht voor toegang tot SAP-crm vanaf Blackberry-toestellen. Een ander voorbeeld is de door I-commotion gemaakte Blackberry-implementatie voor Microsoft Dynamics CRM."
Brightpoint is een jaar geleden met Blackberry gestart, maar verkoopt het pas een halfjaar actief in Nederland. Sluijter: "Het is een belangrijke zet voor ons geweest. Het blijkt bovendien aantrekkelijk dat we als enige distributeur de Blackberry-toestellen provider-onafhankelijk verkopen, zonder simlock. Het grote voordeel voor het kanaal is dat er minder voorraden aangehouden hoeven te worden. Na de toestellen maken we ons nu klaar om software en licenties te distribueren."
Mobiel internet
De introductie van de iPhone- en Android-modellen bewijst dat de markt voor smartphones zeer dynamisch is en sterk aan concurrentie onderhevig. De competitie zal de komende tijd alleen maar toenemen, maar vooral op prijsniveau, verwacht onderzoeksbureau Gartner. Dat komt mede doordat operators zijn gestart met het aanbieden van laptops van andere fabrikanten om meer abonnementen voor mobiel internet te verkopen. Daardoor blijft er minder marge over om de verkoop van mobiele telefoons en smartphones te stimuleren. Operators zullen daardoor lagere prijzen van telefoonfabrikanten verlangen. Ondertussen anticiperen telefoonfabrikanten al op de samensmelting van smartphones en notebooks. Zo zijn HTC, Samsung en Nokia zijn al gestart met de productie van laptops en producten die het midden houden tussen een smartphone en notebook.
T-Mobile is één van de operators die al gesubsidieerde laptops aanbiedt (dat houdt in dat een klant een laptop met flinke korting of gratis koopt bij een abonnement, vergelijkbaar met de subsidie die bij mobiele telefoons wordt verstrekt, red.). Opvallend is dat bij deze operator inmiddels een kwart van de gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) bestaat uit non-voice, dus sms en mobiel internet. Dat komt mede door de sterke groei in de zakelijke markt. Bas Piek, directeur voor alle verkoopkanalen bij T-Mobile (met uitzondering van de T-Mobile Shops): "Het aantal zakelijke aansluitingen is met 7,3 procent gegroeid sinds begin 2009. We hebben voor alle soorten ondernemingen een passende en efficiënte oplossing. Bovendien hebben we met T-Mobile Beheer een interessante tool ontwikkeld die de telecom- of facilitair manager in staat stelt op werkplekniveau zijn telecomkosten te berekenen."
Zonder contract
Zeker in economisch mindere tijden willen bedrijven geen langlopende verplichtingen aangaan. Doeltreffend lijken de acties waarmee operators bedrijven laten kennismaken met mobiel internet op de laptop. Zo is Vodafone na een eerdere Try Before You Buy-actie gestart met het Mobiel Internet Startpakket. Daarmee kunnen klanten een maand online zonder contractverplichting. Bij deze actie koopt de klant het startpakket met daarin een dongle en simkaart. Het aankoopbedrag wordt teruggestort bij het afsluiten van een abonnement. Het pakket is kant-en-klaar en wordt onder meer verspreid via winkels die laptops verkopen. Vodafone verzorgt daarbij het volledige administratieve traject. Tech Data is één van distributeurs die hier actief mee aan de slag gaat. Jhony Stalman, business unit manager Telecom bij Tech Data: "Het Mobiel Internet Startpakket van Vodafone biedt ons een mogelijkheid om traditionele it-resellers te introduceren in de wereld van mobility. Het levert resellers een interessante marge op en een mooie gelegenheid om mobility bij hun eindgebruikers op een eenvoudige wijze aan te bieden."
Prepaid is een andere beproefde methode om bedrijven kennis te laten maken met internet op de laptop. Dergelijke oplossingen worden vaak voor testdoeleinden gebruikt, om te zien of mobiele data interessant is voor een bepaalde groep werknemers. Het grote voordeel is dat het flexibel kan worden ingezet, stelt Piek: "Een facilitair manager kan deze oplossingen op voorraad nemen en inzetten zodra een medewerker daar behoefte aan heeft. Als de oplossing later wordt teruggenomen houdt hij zijn waarde. In de praktijk wordt prepaid in een later stadium vaak wel omgezet in een volledig abonnement."
Yes Telecom richt zich alleen op het zakelijke segment en verkoopt niet rechtstreeks, waardoor het bedrijf niet concurreert met zijn eigen resellers. Door de focus op het zakelijke segment neemt mobiele data voor deze provider in verhouding tot andere providers een belangrijkere positie in: "We bedienen uitsluitend de zakelijke markt en veel van die klanten hebben dit gewoon nodig. Om de verkoop te stimuleren geven we op data bovendien vergoedingen en zorgen we voor een breed aanbod. Onlangs zijn we gestart met de verkoop van Yes Mobiel Online Packs met dongle en bundel van 250 of 500 MB. Daarnaast leveren we een Yes Mobiel Online Laptop Pack met dezelfde dongle en een laptop van Samsung, de NC20. Ook zijn we gestart met hosted oplossingen voor zowel Blackberry als Windows Mobile."
Gertjan Groen