Zet een aantal mensen bij elkaar en stel een vraag over het nut van het vernieuwen van erp-pakketten. Zo'n onderwerp maakt de tongen los, bleek uit de ronde tafeldiscussie die Epicor en partner Macroscoop hielden in Conferentieoord Woudschoten in Zeist.
De bezetting van de U-vormige ronde tafel: twee verkopers van erp-software, een lector van een hogeschool die ook it-adviseur is, een klant, een Nederlandse dealer en een stel journalisten.
Plaats van handeling: Conferentieoord Woudschoten in Zeist, waar Epicor, een Amerikaanse leverancier van software voor 'enterprise resource planning', en zijn Nederlandse verkooppartner Macroscoop een klantendag houden naar aanleiding van de nieuwe versie Epicor 9. Centrale vraagstelling: wanneer is het nuttig te investeren in erp-pakketten?
Rob Kwikkers, lector Fontis Hogescholen Bedrijfskunde en Logistiek en adviseur van IPL Consultants, gooit de knuppel in het hoenderhok: 'Ict-leveranciers lopen veel te ver voor de muziek uit. Gebruikers kunnen al die pakketvernieuwingen nauwelijks volgen. Grote kans dat Epicor 9 'far beyond' is.'
Daar is Stefan Westelius, verkoopdirecteur van Epicor in Europa, het niet mee eens: 'we moeten wel vernieuwen, omdat de jongere generaties veel meer gewend zijn aan ict. Die willen via internet hun business kunnen bewaken. De informatie aan je vingertoppen, zei Bill Gates een paar jaar terug. In die situatie zijn we nu beland.'
Kwikkers reageert: Ach, die technologie werkt wel. Daar gaat het niet om. Het punt is dat gebruikers moeten leren aan te geven hoe ze het systeem willen gebruiken. Daarvoor moeten ze eerst nadenken over wat de bedrijfsprocessen eigenlijk zijn en hoe ze hun bedrijf goed moeten besturen. Dat gebeurt veel te weinig. Deze taak behoort bij de algemeen directeur te liggen of de business manager, en niet bij de it-manager. Die heeft een ondersteunende rol.'
Directeur Gard Overdevest van Epicor-partner Macroscoop vraagt zich af wat dan de rol van de leverancier is: alleen verkoper of ook helper? 'Een goede leverancier kijkt verder dan alleen zijn omzet. Die denkt mee met zijn klant over wat die aan ict nodig heeft.'
Kwikkers: Leveranciers menen echt dat ze klanten helpen met de meest mooie en geavanceerde technologie. Alleen de gebruiker snapt het niet en apprecieert het niet. Het is de taak van de leverancier om in Jip en Janneke-taal uit te leggen wat nieuwe software bijdraagt aan het beter ondersteunen van de bedrijfsvoering. De meeste erp-oplossingen zijn niet goed ingericht en daardoor blijven diverse mogelijkheden onbenut. '
'Het moet wel van twee kanten komen', vindt Macroscoop-directeur Overdevest dan ook. 'Een opdrachtgever moet ook bereid zijn energie te steken in het beschrijven van de bedrijfsprocessen. Het probleem is vaak de lange duur van het selectietraject. De voorbereidingen duren vaak een jaar en vervolgens blijkt de situatie veranderd te zijn, bijvoorbeeld vanwege een overname of, zoals nu, een crisis. Goede erp-software moet doorlopend aangepast kunnen worden aan veranderende omstandigheden.'
Aan tafel zit ook een klant van Epicor: Rioned, een producent van rioolschoonmaakapparatuur. Directeur Jan Pieters vertelt dat er in het ondernemersplan aandacht is voor ict, maar dan vaak aan het eind. 'Wij hebben ook geen it-manager in dienst. Onze controller besteedt 30 procent van zijn tijd aan it-vraagstukken. Wellicht halen we daardoor te weinig uit een pakket. Maar we roepen bij implementaties altijd de hulp in van een externe adviseur.'
'Gebruikersverenigingen kunnen een rol spelen in het overbruggen van de kloof tussen leverancier en gebruiker', betoogt Macroscoop's Overdevest. 'Alleen, het initiatief voor de oprichting van zo'n club moet wel vanuit de gebruikers komen. In Europa is er wel een gebruikersgroep, maar in Nederland niet.
Adam Prince, directeur productmarketing van Epicor, spreekt van een cultureel probleem. 'In sommige landen is zo'n club alleen actief als er een probleem is met de software; in andere landen zijn klanten actiever en zijn ze bereidvoller om successen en kennis te delen.'
Jan Pieters van Rioned besluit de ronde tafeldiscussie: 'Onze huidige versie van Epicor voldoet nog steeds. Als ik nu naar Epicor 9 kijk valt me een interessante module voor 'customer relationship management' op. Voor de rest zie ik nog geen reden om over te stappen. Misschien ben ik ouderwets, maar ik vraag me dan altijd af: 'is de aanschaf ervan al die moeite en geld waard? Heb ik het echt wel nodig of gedraag ik me eigenlijk als een kind in een snoepwinkel. '