Waarom kan ik mijn patiëntendossier nog steeds niet via een ziekenhuiswebsite inzien? Is dit de wet op de beveiliging van persoonsgegevens, of neemt het ziekenhuis mij tegen mezelf in bescherming? Aan de techniek ligt het niet. Eerder aan de afwachtende houding van ziekenhuisdirecties.
DigiD is daarvoor het perfecte hulpmiddel als manier om je digitaal te identificeren. Inmiddels kan ik met DigiD wel mijn belastingaangifte doen en kan ik een uitkering aanvragen bij het UWV. Ook bij het Kadaster, Rijkswaterstaat, CBR en diverse gemeenten kan ik met DigiD producten en diensten afnemen. Zelfs voor het invullen van mijn donorregister kan ik DigiD gebruiken.
Waarom kan ik dan mijn gegevens op het gebied van mijn gezondheid niet bekijken en aanvullen met persoonlijke notities? Hebben de gegevens in het epd in alle gevallen zo'n hoge mate van privacygevoeligheid dat risico's te groot zijn? Een groot deel van de beveiliging ligt bij de gebruiker. Denk daarbij aan: de zorgvuldigheid wat betreft wachtwoorden, de bescherming op het gebied van virussen en spyware plus de fysieke plaats van benadering van gegevens (internetcafé).
Het is jammer dat het zo lang duurt voordat we naast onze financiële situatie ook onze gezondheidssituatie kunnen inzien via het digitale dossier via internet. Weliswaar zal het niet direct voor iedereen een meerwaarde hebben. Zo hebben chronische patiënten logischerwijs eerder baat bij bovengenoemde ontwikkeling dan patiënten die een eenmalig ziekenhuisbezoek brengen.
Daarnaast is natuurlijk zorgvuldigheid geboden, het gaat verder gaat dan mijn financiën. Een gebroken teen is niet zo erg… een soa echter ligt voor de meeste mensen al iets gevoeliger. Stel je voor dat door mijn onzorgvuldigheid of door een slechte beveiliging vanuit het ziekenhuis mijn digitale dossier bekend wordt bij één van mijn familieleden, vrienden of medewerkers. De persoonlijke gezondheid van een mens gaat verder dan zijn of haar financiële situatie. Aan de andere kant, sommige ziekenhuisorganisaties versturen kopieën wel via de post.
Met het oog op dienstverlening en patiëntenservice is een digitale afsprakenmodule een redelijk begin, maar nog erg bescheiden. Vorig jaar had 25 procent van de ziekenhuissites deze functionaliteit. In november zal uit onderzoek van de Zorgwebmonitor blijken of de ziekenhuizen een stap voorwaarts hebben gemaakt. Ik ben benieuwd hoeveel ziekenhuizen de handschoen oppakken om de digitale dienstverlening uit te breiden, al dan niet rondom het epd. De ziekenhuisdirecties zouden meer ruimte moeten geven om te experimenteren. Aan de techniek ligt het niet.
Robert van Vliet is advsieur e-overheid.
Misschien even wachten op de mondiale uitrol van de bij ieder mens in te planten nanochip. Is de alles-in-een oplossing voor authenticatie, opslag van persoons- en ook patientgegevens, misdaadbestrijding en uiteindelijk totale controle over de mensheid.
http://www.wanttoknow.nl/overige/de-nano-chip-in-de-vaccinatie-naald