Netwerkleverancier BT gaat klanten in de Benelux adviseren over het verkleinen van de uitstoot van het broeikasgas kooldioxide. De adviezen baseert het bedrijf op de eigen ervaringen met milieuvriendelijker werken. Consultants van de ict-dienstverleners kijken onder andere naar reisgedrag en ict-gebruik. Vervolgens worden maatregelen aangeraden, afgestemd op de doelen die de klant zich stelt. BT wil hiermee producten en diensten onder de aandacht brengen.
Het advies begint met een analyse van de werkprocessen en -patronen van de klant. Daarbij wordt gekeken naar reisgedrag en ict-gebruik. Ook de uitstoot van kooldioxide van de bedrijfsvoering, shared service centers en infrastructuur worden meegeteld. In een advies bied BT een aantal scenario's voor het verlagen van de kooldioxide-uitstoot. De basis vormen vragen als 'Wat als ik mijn datacenters zou consolideren?', 'Wat als ik flexibel werken zou introduceren?'en 'Wat als mijn medewerkers gebruik kunnen maken van audio- en videoconferencing?'.
De basis voor de adviezen vormt de ervaring die BT zelf opdeed met maatregelen om de uitstoot van kooldioxide te verminderen. De tweeduizend medewerkers van BT Benelux hebben inmiddels allen flexibele werktijden en -plekken. Het management van de multinational overlegt met elkaar via Telepresence, een product van Cisco dat BT ook levert aan zijn klanten. 'De kosten van reizen zijn met 60 procent teruggedrongen', vertelt BT Benelux-directeur Bas Burger. 'Voor een deel is dat het effect van de crisis. Eenderde van de besparing schrijven wij toe aan het gebruik van Telepresence.'
Reiskosten
Volgens BT zijn klanten enthousiast over de besparing door het gebruik van deze apparatuur voor videoconferencing. 'Philips had bij ons twintig van deze speciaal ingerichte vergaderkamers afgenomen. Op dit moment installeren wij een extra bestelling van nog eens drie kamers', vertelt Burger. 'Een vergadering via Telepresence met collega's aan de andere kant van de wereld bespaart niet alleen kooldioxide, maar ook reistijd en -kosten.'