Deloitte heeft de vijftig nominaties bekendgemaakt voor de Deloitte Technology Fast50. Tevens zijn de twaalf genomineerden bekend die gaan strijden om de titel Rising Star 2009. De genomineerde Rising Stars worden uitgedaagd voor een elevator pitch tijdens het Rising Star Event op 1 oktober 2009. Direct na afloop van de elevator pitches zal een deskundige jury de winnaar bekend maken. Wie de winnaar is van Technology Fast50 Award, zal blijken tijdens de Award Ceremony op 29 oktober 2009 wanneer de uiteindelijke ranglijst bekend wordt gemaakt.
De Technology Fast50 viert dit jaar haar tienjarige jubileum. In het kader hiervan is het speelveld vergroot en nemen naast Nederlandse bedrijven, ook bedrijven uit België deel aan de verkiezing. André Claes, partner bij Deloitte België: "Het is voor het eerst dat Belgische technologiebedrijven zich op deze wijze onderling, maar ook met Nederlandse bedrijven, kunnen meten. België kent veel mooie, innovatieve technologiebedrijven. We zijn blij dat we een aantal daarvan nu ook in de Fast50 mogen verwelkomen en ze op deze wijze een podium kunnen geven."
De meeste Fast50 genomineerden zijn internetbedrijven, maar ook softwarebedrijven hebben dit jaar een redelijk groot aandeel in de Fast50. Verder zijn bedrijven uit regio Amsterdam sterk vertegenwoordigd. De nominaties voor de Rising Star zijn door een vakjury aangewezen. De jury bestaande uit Henk Jan Knol (CEO van Topicus), Joris Keijzer (voormalig CEO van Albumprinter), Paul van Dun (Algemeen Directeur van Leuven Research & Development) en Elderd Land (partner GIMV) heeft de inschrijvingen voor de Rising Star met name beoordeeld naar de omzetpotentie. Uiteindelijk heeft de jury twaalf bedrijven genomineerd, met de verwachting dat dit potentiële Fast50 bedrijven zijn.
Daan Witteveen, partner bij Deloitte Nederland: "Met de Technology Fast50 willen wij de uitzonderlijke prestaties van deze technologiebedrijven erkennen. Daarnaast is Fast50 uitgegroeid tot een groot netwerk van oude en nieuwe winnaars: topondernemers die innovatief met uitdagingen binnen de markt omgaan. Met dit netwerk willen wij de bedrijven helpen ook in de toekomst de groei vast te blijven houden."