Duurzaam ondernemen is evenals Green IT de status van 'buzzword' inmiddels ver voorbij. Iedereen weet inmiddels dat deze begrippen veel verder gaan dan alleen het gebruiken van spaarlampen, hybride auto’s of een groen datacenter.
Duurzaam ondernemen is langzaam uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie die zowel het milieu moet ontlasten als kosten moet besparen. Waar het eerst werd ingegeven door imago en regelgeving, wordt de echte toegevoegde waarde van duurzaam ondernemen steeds duidelijker. Zo doen consumenten en bedrijven liever zaken met maatschappelijk verantwoorde ondernemingen en weegt dit aspect steeds zwaarder in hun beslissingsproces. De overheid geeft bij aanbestedingen zelfs voorrang aan duurzame bedrijven. Dit toenemende belang betekent ook dat alle processen die bijdragen aan een integrale duurzaamheidstrategie meer aandacht krijgen. Wat heb ik daar als ict-manager mee te maken, denk je nu? Veel! Sterker nog, ik denk dat ict-managers en cio's een drijvende kracht kunnen zijn achter een succesvolle, duurzame organisatie.
Strategisch informatiepartner
Door de sterkere focus op duurzaamheid als strategisch element kijken organisaties nu verder dan de informatie die nodig is voor een duurzaamheidrapportage. Het proces van verslaglegging verschuift naar analyse en strategiebepaling. Dit betekent dat er andere eisen worden gesteld aan de informatievoorziening. Jij als ict-manager wordt strategisch informatiepartner in het duurzaamheidbeleid en geconfronteerd met vragen als: Waar komt de informatie vandaan? Is deze van voldoende kwaliteit om daar een strategie op te baseren? Hoe kunnen we onze CO2-uitstoot toewijzen aan verschillende bedrijfsactiviteiten en producten?
Dit beperkt zich niet alleen tot de interne organisatie, maar heeft betrekking op de hele keten. Zo zijn er vooruitstrevende retailers die hun leverancier van verpakkingsmaterialen vragen hoeveel CO2-emissie de productie van de verpakking teweeg heeft gebracht. Maar ook steeds meer non-profit organisaties maken de stap naar duurzaamheidrapportage. Zo zijn er inmiddels gemeentes, die hun CO2-uitstoot van gemeentelijke gebouwen, voertuigen en openbare verlichting monitoren. Door het verbruik van gas (m3 ), elektriciteit (kWh) en stadswarmte (GJ) vast te leggen en om te rekenen naar CO2- equivalenten krijgen ze beter inzicht in hun energieverbruik. Maar hoe integreer je dat soort variabelen in je duurzaamheidanalyse? Aan jou als ict-manager de schone taak dit uit te zoeken en te adviseren hoe deze vragen het beste kunnen worden beantwoord. Vervolgens komt er een fase met vraagstukken als is er een manier de verbanden tussen de emissie en bedrijfsactiviteiten te visualiseren en analyseren? Hoe kunnen we gedurende het jaar deze elementen monitoren?
Maar wat doen we met alle antwoorden en informatie als deze op tafel liggen? Veel bedrijven denken dat ze klaar zijn als de analysefase hebben afgerond. De belangrijkste verbanden zijn duidelijk en er staan ambitieuze doelen voor het komende jaar op papier. Maar waar gaat het de komende jaren naartoe?
Een stap verder
Er zijn maar weinig bedrijven die iets verder in de toekomst kijken en een langetermijnvisie op duurzaamheid hebben. Organisaties die deze fase hebben bereikt lopen voorop in Nederland op het gebied van sustainability. Ik daag jou als ict-manager uit een stap verder te gaan en duurzaamheid binnen jouw organisatie structureel naar een hoger niveau te brengen. Hoe? Met de juiste tools en informatie kom je een heel eind. De beschikbare informatie biedt eindeloze mogelijkheden het management te voorzien van interessante, potentiële toekomstscenario's. Nee, je bent geen waarzegger, maar kijk verder en bedenk wat er zou kunnen veranderen als bepaalde variabelen in een analyse worden gewijzigd. Hoe duurzaam ziet de toekomst van het bedrijf er dan uit? Welke nieuwe kansen en onverwachte zaken worden blootgelegd? Precies voorspellen wat er zal gebeuren is lastig. Toch kan het schetsen van verschillende scenario's leiden tot nieuwe en onverwachte inzichten die de organisatie verder kunnen helpen. Eigenlijk net als het werpen van een blik in een glazen bol, maar dan gefundeerd en… duurzaam.