Bij het volwassen worden van een mobiele enterprise-omgeving is in de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan het zogenaamde 'Mobility Quadrant' waarmee het belang van applicatiedistributie, datasynchronisatie, beveiliging en beheer onder de aandacht zijn gebracht. Dit heeft geresulteerd in een grote variëteit aan mobiele middlewaresoftware waarin deze functionaliteiten standaard zijn opgenomen. Hiernaast worden er steeds vaker architectuurrichtlijnen voor mobiele toepassingen gehanteerd. Daarin zijn standaarden op het gebied van interfaces met back-offices vastgelegd, alsmede voor het opslaan, lezen en delen van gegevens tussen applicaties.
In een mobiele omgeving met meerdere bedrijfskritische applicaties ontbreekt het echter vaak aan richtlijnen op het gebied van uniformiteit in gebruikersinteractie. Het afdwingen van uniforme gebruikersinterfaces door voorschriften te hanteren voor het gebruik van standaard layouts, views en menustijlen wordt vaak vergeten. De meeste planning- en registratieapplicaties lijken vaak een-op-een te zijn geporteerd vanuit een desktopomgeving, waarbij niet wordt gelet op uniformiteit en de mogelijkheden van een handheld-device. Dit leidt vaak tot verwarring bij de gebruiker waardoor risico's ontstaan voor het succes van het totale mobiele systeem.
In de consumentenmarkt worden applicatieontwikkelaars min of meer gedwongen om gebruik te maken van standaard componenten voor de gebruikersinterface. Smartphones met mobiele besturingsystemen zoals Android, iPhone en straks Windows Mobile 7 lopen op dit gebied sterk voorop.
Als opdrachtgever van een multi-purpose enterprise-systeem is het van belang om op het gebied van gebruikersinteractie dwingende voorschriften aan leveranciers op te leggen. Gezien de aard en de mogelijkheden van de nieuwe generatie enterprise-handhelds houdt de gebruikersinteractie niet op bij invoer via het scherm of toetsenbord. Het stimuleren van innovatie op het gebied van gegevensinvoer door beter gebruik te maken van beeld, geluid, barcode, tags en gps kan de kwaliteit van registraties aanzienlijk verbeteren.
Resultaat: snelle gebruikersacceptatie, besparing in opleidingskosten en een verhoogde registratiekwaliteit.