Bob Dylan zong het al in 1964: de tijden zijn aan het veranderen. En anno 2009 gaan die veranderingen nog net zo hard als destijds in de roerige sixties.
Die veranderingen zijn ook heel duidelijk te zien in de telecommarkt. Daar zorgen nieuwe oplossingen en mogelijkheden voortdurend voor nieuwe spelers en worden de bestaande marktverhoudingen door elkaar geschud. Het is dan ook heel goed mogelijk dat een telecomleverancier ineens in aanraking komt met totaal andere markten dan hij gewend is. En dat vraagt om een andere aanpak, een andere marktbenadering en een nieuwe visie.
Die veranderingen zijn bijvoorbeeld duidelijk gaande bij in werelden van de telecom en de bouw, die al enige tijd langzaam maar zeker naar elkaar toe groeien. Steeds meer gebouwgebonden systemen, zoals elektra, verwarming en koeling, kunnen worden gekoppeld aan ip-technologie, voor bijvoorbeeld controle en aansturing. Ook andere zaken die voorheen gescheiden waren van ict, bijvoorbeeld camerabewaking of toegangscontrole, lopen nu over het ip-netwerk. Het ligt dan ook voor de hand om deze systemen te integreren in de algemene it- en telecominfrastructuur in een gebouw. Zodra een dergelijke integratie is gerealiseerd, gaat er een totaal nieuwe wereld open voor zowel telecom- als bouwspecialisten. Je kunt bijvoorbeeld serieus denken aan ‘intelligente’ gebouwen, waar de verschillende gebouwsystemen automatisch reageren op veranderingen. Dat kan zelfs zo ver gaan dat het systeem detecteert wanneer iemand een gebouw of een ruimte betreedt en dan automatisch licht en andere systemen inschakelt. Zodra iedereen weg is, wordt alles weer uitgezet, zonder dat iemand er naar om hoeft te kijken. Een mooi voorbeeld van een praktische, kostenbesparende en vooral ook milieuvriendelijke toepassing van nieuwe technologie.
Om zo’n integratie optimaal te realiseren, is het echter belangrijk dat daar al vanaf de eerste bouwplannen en ontwerpen rekening mee wordt gehouden. Dan komen zowel bouwmaatschappijen als telecomleveranciers in een grijs, overlappend gebied terecht. Een gebied waar ze ieder apart moeilijk tot een optimaal resultaat zullen komen. Bedrijven in deze twee branches zullen dan ook expertise moeten opbouwen op deze gebieden of – veel beter – samenwerking moeten zoeken met partijen uit de ‘andere’ branche.
Natuurlijk betekent dit flinke veranderingen voor zowel de bouwer als de telecommer. Mensen moeten worden opgeleid in nieuwe disciplines en partners moeten leren om elkaars ‘taal’ te spreken. Wie echter onwrikbaar blijft vasthouden aan het oude vertrouwde, loopt de kans dat hij straks de boot mist.
Jasper van ’t Wout, directeur Digacom