SAP, leverancier van software voor enterprise resource planning (erp) richt zich met zijn nieuwe partnermodel steeds meer op oplossingen voor het mkb. Het softwarehuis werkt sinds 2009 aan een samenwerkingsverband met de partners van zijn belangrijkste Nederlandse dienstverleners. De Duitse softwareleverancier ziet door de economische omstandigheden de vraag onder grote klanten afnemen en richt zich met dit partnerprogramma op het mkb.
Die constructie heet het Extended Business Members partnermodel. SAP introduceerde het Extended Business Programma begin 2009 in Nederland om bedrijven die geen partner zijn maar geregeld SAP-software aanbevelen, implementeren of doorontwikkelen, toegang te geven tot het partnernetwerk. De Extended Business Member gaat een samenwerking aan met SAP én een value added reseller van de softwareleverancier. Hiermee worden bestaande partners geholpen bij het opzetten van een eigen afzetmarkt (ecosysteem), het uitbreiden van hun bedrijfsactiviteiten en het verbeteren van verkoop- of implementatieopbrengsten.
Het verschil tussen een value added reseller en een Extended Business Member is dat de value added reseller verantwoordelijk blijft voor de aanschaf en het onderhoud van SAP-licenties. Bij een Extended Business Member is dat niet het geval.
Sjablonen
Inmiddels zijn in de Benelux de eerste partners van SAP-dienstverleners toegevoegd aan het programma. Het gaat om het van oorsprong Belgische software- en adviesbedrijf Impalium, leverancier van branchespecifieke procesmanagementsoftware voor de dienstensector. Het bedrijf ontwikkelde een template op basis van SAP BI/ Business Objects. Het gaat om sjablonen voor onder andere urenregistratie, projectplanning en projectevaluatie voor consultancybureaus, en advocatenkantoren.
Ook Goldfish, een bureau dat bedrijven in de voedingsmiddelenbranche en farmaceutische industrie adviseert over procesverbeteringen door slimmer gebruik van erp-software, is opgenomen in het Extended Business Member programma. Het bedrijf is partner van SAP-dienstverlener Itelligence.
Branchegerichte software
Het Duitse softwarehuis richt zich via het partnerprogramma steeds meer op branchegerichte software voor mkb-bedrijven. SAP ziet door de zware economische omstandigheden de verkoop van software aan grote klanten zoals multinationals teruglopen. Het bedrijf zoekt daardoor naar nieuwe samenwerkingsverbanden en distributievormen. Het bedrijf besloot in augustus 2009 om software op abonnementsbasis te verkopen.