Hosted voice is volgens ingewijden in het kanaal de belangrijkste trend op de zakelijke telecommarkt. Ook het mkb blijkt gevoelig voor besparingsmogelijkheden, wil liever niet investeren in nieuwe telefooncentrales en ziet voordelen in de integratie van spraak en data over één ip-netwerk.
In een recessie is de markt gevoelig voor de financiële voordelen van telefonie zonder eigen telefooncentrale en voor de mogelijkheden om alles wat overbodig is slim te kunnen wegbezuinigen. Met genoeg bandbreedte, een interessante prijs en een stabiele performance, wordt hosted voice binnen vijf jaar ook in het kleinere segment ‘commodity’. Dat verwacht Jan-Hein de Baat, die als ceo van telecombedrijf RoutIT als geen ander zicht heeft op de onderkant van de telecommarkt. "Voor het eerst hebben bedrijven met tien, vijf of zelfs maar twee werkplekken serieus interesse in een telefonieoplossing zonder eigen kastje aan de muur. Grotere bedrijven hadden al langer interesse in hosted voice, als een beproefde methode om kosten te besparen. Ook biedt hosted voice extra voordelen, zoals mogelijkheden om vaste en mobiele telefonie te integreren en je werkplek daar in te richten waar je hem op dat moment nodig hebt. Bereikbaar zijn met één 088-nummer, waarmee zowel je vaste telefoon als je mobiel rinkelt, is ook voor kleinere bedrijven echter een serieus voordeel, zelfs voor een eenpitter."
En het gaat hard, weet De Baat. "Dit jaar groeit deze markt al enorm. Eindgebruikers raken gewend aan managed services en stappen er daardoor sneller overheen dat ze geen eigen kastje meer hebben. In februari zijn we live gegaan met deze oplossing en in een paar maanden tijd hadden we honderden gebruikers. Ik verwacht dat we over een paar maanden kunnen praten over duizenden afnemers. Vergeet niet dat een klant zo’n beetje iedere vijf jaar te maken heeft met investeringsperikelen. Het duurt meestal langer dan vijf jaar voordat zo’n centrale instort, maar veel eerder al heeft een bedrijf extra functionaliteit nodig. Met hosted voice heb je als klant functionaliteit te over, altijd het nieuwste en up-to-date. Voor een paar euro per werkplek werk je met de nieuwste software en beschik je over de nieuwste mogelijkheden. Vooral in tijden van recessie is dat interessant. Klanten willen investeringen uitstellen, maar toch over nieuwe middelen beschikken."
Integratie
Ook Oscar de Vries, manager marketing en sales bij BBeyond, ziet een duidelijke trend om af te stappen van traditionele telefonie met een eigen telefooncentrale. "Zakelijke klanten zoeken naar nieuwe middelen om met telefonie om te gaan." Volgens De Vries gaat het daarbij echter niet alleen om telefonie en mogelijkheden om daarop te bezuinigen, maar vooral om de integratie van verschillende bedrijfsprocessen. "Convergentie op ip – wat de integratie van data, spraak en bedrijfsapplicaties mogelijk maakt – biedt onmiskenbaar kansen om efficiënter en zuiniger te werken."
Voor klanten – in verschillende segmenten – is het kostenvoordeel het belangrijkste argument om met hosted voice te beginnen, weet De Vries. "Je kunt gratis on-net bellen, ook met collega’s in andere vestigingen. Je haalt echter vooral voordelen door procesmatige integratie. Door voice en data over hetzelfde ip-netwerk te laten lopen, kun je bedrijfsprocessen gemakkelijker organiseren. Stel dat je tien vestigingen hebt, met overal een telefoniste achter de receptie. Met ip-oplossingen kun je die niet alleen centraliseren en integreren – je hebt nog maar één telefonische receptie nodig – maar door de integratie met applicaties weet de receptionist bovendien wie er op de verschillende locaties aanwezig zijn."
Volgens De Vries sluit hosted voice perfect aan bij het ‘back to core business’-denken, dat vooral in het mkb leeft. "Het mkb wil doen waar het goed in is en heeft meestal weinig kennis van telefonie. Met hosted voice hoeft dat ook niet meer. Bovendien: door de recessie zitten nog maar weinig mkb’ers te wachten op een ‘capital expenditure’ die ze pas na vijf of zeven jaar afschrijven. Het is dan beter om – in ieder geval voorlopig – te kiezen voor een servicemodel. Wij verwachten overigens dat eindgebruikers die vanwege de recessie de investering in een nieuwe telefooncentrale uitstellen en daarom – in eerste instantie tijdelijk – voor hosted voice kiezen, dat zullen blijven doen als het geld voor een nieuwe telefooncentrale er weer is."
Een prijs per maand per werkplek is in tijden van recessie vooral aantrekkelijk vanwege de mogelijkheid om veel slimmer naar overbodige uitgaven te kunnen kijken. De Vries: "Eerder dan vroeger kijkt een klant bijvoorbeeld of een thuiswerker nog wel actief is. Zo niet, dan levert het opheffen van zo’n thuiswerklijn direct een besparing op; je betaalt immers per werkplek."
Naast de recessie en besparingsmogelijkheden in het algemeen, komt het succes van hosted voice volgens De Vries mede doordat klanten gewend raken aan het afnemen van ict-diensten in een servicemodel, zoals SaaS. "Door de huidige marktsituatie kijken klanten kritischer naar de prijs-prestatieverhoudingen van diensten. Hosted voice heeft zijn waarde en veiligheid bewezen. De lijnen zijn er, we hebben de juiste firewall en je haalt met hosted voice een totaalpakket in huis, inclusief beveiliging. De integratie van data en telefonie is een feit. Het is ‘gas-water-licht’ geworden. We hebben veel geïnvesteerd om de markt te voorzien van breedband en met oplossingen als hosted voice maakt de markt daar optimaal gebruik van."
Andere trends
Volgens ingewijden in het kanaal is hosted voice de belangrijkste trend in de zakelijke telecommarkt. "Het gaat niet alleen om hosted voice, maar meer in het algemeen om beheerde telefonie", verduidelijkt De Baat. "Er zijn natuurlijk ook andere constructies denkbaar, waarbij klanten evenmin nog een eigen telefooncentrale hebben. Een voorbeeld is managed voice, waarbij wij nog wel een telefooncentrale bij de klant aan de muur schroeven, maar deze blijft ons eigendom."
Ook De Vries wijst op de vele tussenvormen. "De ultieme vorm van beheerde telefonie is dat een klant helemaal niets meer op zijn eigen locatie heeft staan. Zulke volledig beheerde diensten kom je tegen in bedrijven tot honderd man; dat is zonder centrale goed te doen. In het grotere segment is meestal toch een soort softwarecentrale op locatie nodig. Daar moeten namelijk connecties worden gemaakt met werkprocessen en andere applicaties die toch ook alleen fysiek in het bedrijf aanwezig zijn."
Een andere trend in telecomland is dat bedrijven meer bandbreedte willen. De Vries: "Dat kan met glasvezel. Verder wordt de infrastructuur steeds belangrijker. Bedrijven zijn bereid te investeren in de beschikbaarheid, zowel op fysiek niveau als op het niveau van service level agreements. En zoals gezegd: ze vinden de integratie van data in andere bedrijfsapplicaties erg belangrijk."