Medewerkers en studenten van de Rijksuniversiteit Groningen kampen sinds maandag 21 september 2009 met een storing van de e-mailomgeving. Eerder waren er al compatibiliteitsproblemen met de webmail van de Java Communications Suite van leverancier Sun Microsystems in Internet Explorer 8 van Microsoft. 'Dit is een ander probleem, we zoeken de oorzaak nog', meldt Technisch directeur Hayco Wind van het Centrum voor Informatietechnologie van de Groningse universiteit.
Het Centrum voor Informatietechnologie zou het afgelopen weekeinde een patch van Sun installeren om de problemen met de webmailomgeving op te lossen. Er is niet gepatcht, vertelt directeur Wind. 'We hebben de planning aangepast.' Volgens hem bestaat er geen verband tussen de eerdere problemen, de patch en de huidige ontoegankelijkheid van de mailomgeving. Ook in alternatieve browsers is de e-mail voor medewerkers en studenten onbereikbaar.
Het probleem met de e-mail levert veel praktische problemen op. 'Ik geef les aan zevenhonderd eerstejaarsstudenten van wie ik alleen het e-mailadres aan de universiteit ken', vertelt Mathieu Paapst, docent rechten en Computable-expert van de topics Open Source, Overheid en Beleid. 'Het nieuwe jaar is net gestart, dan valt er altijd veel te regelen met de studenten. Dat loopt normaalgesproken allemaal via e-mail.'
Uitleg
Het vak Informatietechnologie voor Juristen, dat Paapst geeft, legt de kersverse studenten uit zij met juridische databases en de computervoorziening van de universiteit moeten omgaan. 'Inclusief de e-mail', zegt Paapst.
De problemen ontstonden volgens directeur Wind van het Centrum voor Informatietechnologie toen Microsoft gebruikers van Internet Explorer ging upgraden naar de nieuwste browserversie Internet Explorer 8. Op veel pc's die studenten thuis gebruiken is dit nu de standaard browser. Alternatieve browsers als Chrome (Google), Firefox (Mozilla) en Safari (Apple) geven geen problemen.
De universiteit wordt bijgestaan in het oplossen van de problemen door Sun-partner ZX Factory uit Ede.
Ik gebruik mijn Rugmail via mijn Gmail-account. Dat werkt gewoon; zowel het ontvangen als verzenden van berichten!
We gebruiken sinds vele jaren de email faciliteiten van de organisatie niet meer maar goed gekozen email providers. Dit heeft veel voordelen, bijvoorbeeld de betrouwbaarheid door redundantie door het kunnen gebruiken van meerdere onafhankelijke accounts en de flexibiliteit om van email provider te kunnen wisselen als dit nodig is. Verder gebruiken we beveiligde Peer-to-Peer communicatie voor interne communicatie zoals group chat en distributed presence detection, file storage, file sharing en file browsing. Dit model gebruiken we reeds meer dan 5 jaar tot volle tevredenheid. Het Peer-to-Peer communicatie systeem is gratis te downloaden op de link http://www.wuala.com/FreemoveQuantumExchange/Downloads/ Voor de beveiliging van Email gebruiken we PGP. Een goed programma hiervoor kan bijvoorbeeld gedownload worden op de link http://www.gpg4win.org
Ja, daar is R.Heinen weer met de spam voor encryptie/beveiliging! 🙂
Word je nou niet moe van je zelf?
Het verhaal van de RUG is nog steeds vaag. Waarom zou een upgrade van de browser van een individuele client de hele mail omgeving kunnen downbrengen? Lijkt me dat idd het een losstaat van het ander…
@EH: De reactie van R.Heinen op dit artikel is in meerdere opzichten relevant. Het gebruiken van een goed email provider welke je onafhankelijk van de factiliteiten van de organisatie kunt kiezen en wisselen zoals voorgesteld blijkt hier een van de oplossingen van het probleem, zie bijvoorbeeld de reactie van Armin. Ook is het gebruiken van peer-to-peer comuunicatie een oplossing van dit probleem omdat peer-to-peer communicatie zoals in de oplossing van R.Heinen geen gebruikmaakt van email servers.
Laten we geen voorstellen doen als we noch de problemen noch de gebruikerseisen kennen.