Door een geïntegreerd pakket op de markt te brengen, biedt Clixmaster iets extra’s bij enterprise content management (ecm): de mogelijkheid om analyses uit te voeren op informatie en het gedrag van websitebezoekers, in combinatie met online campagnes. “Daarin zijn wij uniek”, zegt directeur André Polderman zonder enige schroom.
Het belang van het beheer van informatie binnen een organisatie neemt – onder meer als gevolg van strakkere en uitgebreidere regelgeving – met de dag toe. Dat geldt ook voor de wens om een verband te leggen tussen de online activiteiten van een onderneming en de offline bedrijfsvoering. Die wens was Polderman vooral duidelijk geworden bij het werk dat zijn bedrijf Modern Media sinds 2003 doet: het ontwikkelen van websites en online oplossingen voor organisaties. "We hebben in de loop der jaren een systeem gebouwd dat sterk de nadruk legt op de interactie, zoekmogelijkheden en gebruiksgemak. Dat is Clixmaster Studio geworden, waarvan we onlangs de vierde editie hebben uitgebracht. Modern Media implementeert Clixmaster Studio bij onze klanten. Omdat de verdere ontwikkeling en ondersteuning van een softwareproduct niet goed is te rijmen met een projectorganisatie als Modern Media hebben we sinds 1 januari 2008 Clixmaster verzelfstandigd. Sinds begin 2009 is Clixmaster bezig een partnernetwerk op te zetten", vertelt Polderman.
Profiling
Hij zegt dat de positie van de website binnen een organisatie de laatste tijd sterk is veranderd. Vroeger was het een uithangbord voor een bedrijf; tegenwoordig is het ook een transactiemedium. "Dat vraagt dus ook een andere benadering. Het vraagt om een sterke band tussen de voorkant van de organisatie – de website – en de achterkant, de back-end systemen. Wij hebben daarom interactiemanagement toegevoegd aan Clixmaster Studio. We registeren en analyseren het klikgedrag op een website, we houden bij hoe men zich beweegt op de site, enzovoorts. Alles wordt bijgehouden; wij noemen dat profiling. Als iemand een tweede keer op de site komt, krijgt hij, afhankelijk van zijn profiel, een ander welkom. Wij zijn de Office op het gebied van ecm: we bieden verscheidene functionaliteiten en zorgen dat die onderling goed zijn geïntegreerd", aldus Polderman.
Speerpunt
Vooral grote(re) organisaties hebben baat bij Clixmaster Studio, omdat het zo veel mogelijkheden bevat. "Zeg maar mkb-plus en alles wat daarboven zit", geeft Polderman aan. Klanten zijn er bijvoorbeeld in de uitzendbranche, uitgeverijen en in finance. Hij voert verscheidene gesprekken met partners-in-spe. ESi IT solutions en The People’s Valley zijn onlangs met Clixmaster in zee gegaan. "Wij bieden een uniek product en daarmee de kans voor partners om hun oplossingen voor klanten te verbreden en verdiepen. Een partner kan een full service internetbureau zijn dat zijn klant meer geïntegreerde functionaliteit wil bieden of juist een partij uit de back-end die content gemakkelijk wil kunnen ontsluiten naar online."
Partners moeten wel voor grote(re) klanten werken, omdat Clixmaster Studio zo veel functionaliteit in zich heeft. "Bovendien moeten zij ‘online’ als een speerpunt in hun strategie hebben; niet iets wat ze er eventjes bij doen. Dan kunnen ze met ons product een goed rendement halen."