T-Systems migreert ongeveer negentig klanten naar zijn Dynamic Services-platform. Het zijn overwegend Duitse hosting-klanten van SAP, maar er zitten ook een paar Nederlandse bedrijven tussen. Voor Olaf Heyden, topmanager bij T-Systems, is de aanwas een bewijs van het succes van het ‘SAP-beheer als nutsvoorziening’-aanbod.
T-Systems neemt de lopende hostingcontracten van SAP voor zo’n negentig klanten in Europa over. In negen tot twaalf maanden wordt hun SAP-omgeving gemigreerd naar het Dynamic Services-infrastructuurplatform van T-Systems in Frankfurt (met een tweeling-datacentrum in München).
‘Met dit platform bieden wij onze klanten SAP-beheerdiensten op maat aan. Zij betalen naar gebruik. Hebben ze meer of minder diensten nodig, dan wordt de capaciteit aangepast’, zegt Olaf Heyden, lid van het managementteam van T-Systems en hoofd ICT Operations wereldwijd. ‘Het binnenhalen van negentig klanten versterkt natuurlijk het concept van dit platform.’
Betaal naar gebruik
Heyden stelt dat T-Systems als partner een uitstekende relatie met SAP onderhoudt. De ict-dienstverlener beheert wereldwijd de grootste portefeuille van klantspecifieke SAP-diensten. Vandaar dat het softwareconcern de hostingactiviteiten, die niet meer als kerntaak worden gezien, bij de dochter van Deutsche Telekom onderbrengt en T-Systems voortaan door SAP als voorkeurs-hostingpartner wordt aanbevolen.
‘Omdat wij al op grote schaal SAP-diensten aanbieden, kunnen wij deze nieuwe klanten efficiencyvoordelen aanbieden: na de migratie krijgen ze er een gerationaliseerde SAP-omgeving voor terug, met een verbeterde service level agreement, lagere kosten en méér en flexibeler voorzieningen’, aldus Heyden.
De topman wijst, naast het betalen naar gebruik, op de makkelijk aan te passen opslag- en rekencapaciteit. Volgens Heyden is T-Systems in staat de time-to-market voor klanten te versnellen. ‘Aanpassingen in de it-omgeving om productintroducties te ondersteunen, vinden niet in dagen plaats maar in uren.’
Gemeengoed
Het migratietraject bestempelt hij als ‘business as usual’. Het Dynamic Services-platform ondersteunt al in totaal 1,2 miljoen gebruikers wereldwijd, dus die duizenden extra gebruikers erbij is geen gecompliceerde opdracht. Het concept van T-Systems bestaat uit sterk gestandaardiseerde rekencentrumomgevingen, zoals München-Frankfurt en twee datacentra in Amsterdam, en ondersteunende servicecentra in nearshorelocaties, zoals Hongarije en Slowakije.
Capaciteit is er nog volop, vooral in het dubbel uitgevoerd computercentrum van 15.000 vierkante meter in München. Die locatie is nog niet volledig bezet. ‘Ict is een nutsvoorziening aan het worden. Het maakt niet meer uit waar de hardware en software staan. Beheer op afstand is gemeengoed geworden. Het draait eerder om de sourcing van personeel en de kwaliteit van de geleverde diensten.’
Middenbedrijf
Van de negentig klanten die T-Systems van SAP overneemt, gaat het vooral om middenbedrijven en een aantal grote bedrijven met tussen de tweeduizend en tienduizend werkplekken. Deze handel is zo’n vijftig miljoen euro waard. Multinationals horen niet bij het pakket dat SAP in de aanbieding had. Die regelen hun hosting voor de erp-software zelf.
Het overgrote deel van de klanten komt uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Een paar klanten komen uit Nederland, maar de automatiseerder kon nog niet aangeven om welke partijen het gaat. T-Systems heeft op het Dynamics Services-platform een aantal grote Nederlandse SAP-klanten draaien, zoals Shell, Heineken, Wavin en Wolters Kluwer.