PinkRoccade Healthcare en PFO Systems kondigen hun samenwerking aan op gebied van e-health. Daardoor is Webspreekuur van PFO Systems beschikbaar binnen MyHealth Online van PinkRoccade.
Webspreekuur van PFO systems is sinds 2008 in gebruik bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein en Utrecht. Dit product is ontstaan om de patiëntenlogistiek te verbeteren, wachtlijsten te verkleinen en de doorlooptijd voor patiënten te verkorten. Het webspreekuur is een alternatief voor het poliklinische controlespreekuur. Webspreekuur blijkt in de praktijk een succes. De software en de opgedane ervaringen zijn nu verwerkt in MyHealth Online van PinkRoccade.
Door het gebruik van Webspreekuur worden grote verbeteringen gerealiseerd. Neuroloog dr. Oscar Vogels zegt daarover: "Door Webspreekuur kunnen we tien procent meer nieuwe patiënten helpen en is de wachttijd voor een persoonlijk controlegesprek verdampt van twaalf naar twee weken". Een verrijking op bestaande contactmogelijkheden is dat Webspreekuur asynchroon gestructureerd contact ondersteunt. Hierdoor kunnen patiënt en zorgverlener onafhankelijk van elkaar informatie raadplegen en vragen stellen en beantwoorden. Veel patiënten vinden het plezierig om vanuit de eigen thuissituatie op deze manier te werken. Daardoor kan de patiënt zich in zijn eigen tempo en wellicht ondersteund door familie, beter informeren en voorbereiden. Dit is een verbetering van de kwaliteit van het consult. De informatie uit het webspreekuur wordt vastgelegd in het elektronisch patiënten dossier. Zowel zorgverlener als patiënt kunnen die informatie opnieuw raadplegen. Dat is waardevol omdat uit onderzoek blijkt dat tot 80% van de informatie die in een regulier gesprek aan patiënten wordt verstrekt, verloren gaat.
Het digitale consult via een beveiligde verbinding wordt ook door patiënten gezien als een tijdbesparend alternatief. Maar, het is natuurlijk geen vervanging voor alle consulten in een zorgtraject. Persoonlijk contact is zeer belangrijk en blijft noodzakelijk. Voortaan hebben patiënten en zorgverleners de keuze om naast face-to-face en telefonische contacten het digitale consult in te zetten.