PinkRoccade en PFO Systems, leveranciers van ict in de gezondheidzorg, gaan samenwerken. Het persoonlijke zorgdossier MyHealth online van PinkRoccade wordt uitgebreid met de applicatie Webspreekuur van PFO Systems. Het gaat om een applicatie die een persoonlijk één op één-gesprek tussen arts en patiënt kan vervangen. Volgens de leverancier zijn patiënten enthousiast over de uitbreiding van dienstverlening via internet.
Via het persoonlijke zorgdossier MyHealth online kunnen patiënten bijvoorbeeld afspraken maken of onderzoeksuitslagen inzien. Maar in het systeem was geen mogelijkheid voor interactie met de arts. Voor een toelichting op de gegevens in het dossier volgde vaak een consult in het ziekenhuis of een telefoongesprek met de arts. Het gaat bij Webspreekuur overigens niet over een videoverbinding tussen arts en patiënt.
Bij een webspreekuur geven artsen via het webdossier van de patiënt antwoord op vragen van patiënten of andersom. De arts kan bijvoorbeeld een vragenlijst klaarzetten over het gebruik van medicatie. De patiënt beantwoordt die vragen vervolgens via de Webspreekuur-applicatie in het persoonlijke zorgdossier MyHealth online. De applicatie Webspreekuur is sinds 2008 in gebruik bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein en Utrecht. De toegang van het persoonlijke zorgdossier van PinkRoccade is beveiligd via DigiD.
De informatie uit het webspeekuur wordt vastgelegd in het persoonlijke zorgdossier. Zowel de patiënt als de zorgverlener kunnen die informatie opnieuw raadplegen. Hans ter Brake van PinkRoccade: ‘Dat is waardevol, uit onderzoek blijkt dat tachtig procent van de informatie die in een regulier gesprek aan patiënten wordt verstrekt, verloren gaat.'
Ouderen
Volgens Ter Brake kan door de toevoeging van Webspreekuur tien procent meer nieuwe patiënten geholpen worden en is de wachttijd voor een persoonlijk controlegesprek teruggelopen van twaalf naar twee weken. Dat komt bijvoorbeeld doordat er geen aparte afspraak gemaakt hoeft te worden voor een toelichting op onderzoeksresultaten. Een arts kan zelf bepalen wanneer er consult wordt gegeven via het web. Daarbij hoeft niet perse een live-webverbinding te zijn tussen patiënt en arts.
De zorgautomatiseerder ziet de toevoeging als een uitbreiding van de bestaande contactmogelijkheden met artsen. Ter Brake: ‘Door marktwerking in de zorg en de vergrijzing zijn we op zoek naar steeds efficiëntere behandelmethoden. Twee jaar geleden was er nog geen informatieuitwisseling tussen patiënten en zorgverleners via internet. Net als bijvoorbeeld de banken die internetbankieren aanbieden, zijn ziekenhuizen ook op zoek naar uitbreiding van de dienstverlening.' Uit onderzoeken en door e-mails merkt Ter Brake dat patiënten tevreden zijn over de toevoeging. ‘Ze vinden het prettig om vanuit thuis, in eigen tempo en ondersteund door familie beter geïnformeerd en ondersteund worden.' Ter Brake is blij verrast met de positieve reacties van ouderen. ‘Ik werk nu twintig jaar in de zorgautomatisering en het is opvallend dat juist die groep ouderen dit als een prettige aanvulling op de zorgverlening ziet.'
MyHealth online
Het systeem MyHealth online is in gebruik bij zeven algemene ziekenhuizen en drie GGZ-instellingen. Ter Brake is in gesprek over levering van het systeem aan andere zorgverleners als thuiszorgorganisaties, bejaardenoorden en instellingen voor gehandicaptenzorg.
PinkRoccade en PFO Systems
PinkRoccade levert systemen en ict-diensten aan ziekenhuizen, geestelijke gezondheidsinstellingen en zorgorganisaties. Het levert zelfontwikkelde software en programmatuur van andere leveranciers. Het bedrijf heeft ruim 400 medewerkers en is gevestigd in Apeldoorn.
PFO Systems is een eenmansbedrijf uit Ede dat met hulp van freelancers webtoepassingen ontwikkelt voor de zorg.
Kleine correctie: PFOsystems is een BV die in partnership webapplicaties ontwikkelt voor de zorg. Webspreekuur is een van die applicaties.
Nog een aanvulling: Het webspreekuur vervangt met name vervolgconsulten. Arts en pati?nt kennen elkaar, er heeft minimaal een eerste consult plaatsgevonden.