Begrijp jij je belastingaanslag? Of jouw energienota? Ik in ieder geval niet. Er staat slechts één bedrag op en ik heb vaak geen idee hoe dit bedrag tot stand is gekomen. Deze problematiek biedt veel mogelijkheden voor het elektronisch document.
Want wat zou het mooi zijn als ik met de elektronische versie van deze documenten per muisklik alle opkomende vragen vanzelf beantwoordt zie worden. Of als ik op een bedrag klik en dan meteen uitleg krijg aan de hand van mijn eigen situatie en kan zien hoe de cijfers tot stand zijn gekomen. Maar tot dusverre blijven deze mogelijkheden onbenut.
Doordat elektronische documenten tot nu toe geen meerwaarde opleveren voor de consument, prefereren zij nog steeds papieren documenten boven elektronische documenten. De acceptatie van het digitale document blijft achterwege en dat probleem is vreemd genoeg zelf door organisaties gecreëerd. Organisaties zien output nog steeds als een kostenpost. Output wordt nog niet gezien als strategisch middel om de klantbeleving te verbeteren en om zich hiermee van de concurrentie te onderscheiden. Dit maakt dat er nog steeds op een traditionele manier naar documenten wordt gekeken en er te weinig geïnvesteerd wordt in het elektronische document. En dan niet zozeer een investering qua technologie, maar een investering in denkbeelden.
Mijns inziens vereist het elektronische document een totaal andere mindset van de betrokken partijen. In plaats van papieren documenten te produceren die ook op het beeldscherm weergegeven kunnen worden, zouden we elektronische documenten moeten produceren die ook geprint kunnen worden. Dus de omgekeerde benadering. Momenteel zijn deze documenten slechts elektronische versies van de originele en papieren versie op een scherm. Dat is vreemd, want het elektronische document opent de deur naar fantastische mogelijkheden om de boodschap duidelijker over te brengen. Zo biedt het elektronische document de mogelijkheid om informatie te voorzien van ‘intelligent gedrag'. Denk hierbij aan de mogelijkheid om specifieke functies te activeren afhankelijk van het presentatiemedium. Op een mobieltje zouden bijvoorbeeld bepaalde functies uitgezet kunnen worden die bij een weergave op de pc wel ter beschikking worden gesteld aan de gebruiker. En zo zou de ingebouwde intelligentie er eveneens voor kunnen zorgen dat als het document wordt geprint, automatisch de papieren versie uit de printer rolt, bijvoorbeeld omdat dit juridisch verplicht is.
Hiernaast biedt het elektronisch document mogelijkheden voor de business om zelf de inhoud van de documenten te bepalen. De time-to-market voor aanpassingen aan het document wordt daardoor aanzienlijk verkort. En door de extra mogelijkheden om consumenten van informatie te voorzien, leidt het hoogstwaarschijnlijk tot minder telefoontjes naar het callcenter. Kortom, genoeg voordelen voor de consument maar ook voor de organisaties die deze nieuwe mindset en investering aandurven.
Ook ik heb al jaren problemen mijn energie-rekening te begrijpen. Waarom: omdat deze rekening er ieder jaar anders uitziet, en er iedere keer weer een andere kostenstructuur aan ten grondslag ligt.
Had je vroeger gewoon stroom, nu heb je piek- en daltarieven, vastrecht, transportkosten, belastingen over delen van de tarieven etc. (zelfs bij dezelfde leverancier veranderd alles jaarlijks)
Dat maakt meteen een praktisch probleem van het voorstel van deze auteur duidelijk: hier gaan mensen full-time mee bezig zijn vanwege de telkens wijzigende regels en structuren (wel weer goed voor de werkgelegenheid van de andere kant).
Het idee zelf overigens vind ik goed, het zou een boel verduidelijken