Reaal Verzekeringen heeft besloten de administratieve verwerking van hypotheken terug in eigen beheer te nemen. Vanaf mei 2007 was deze activiteit voor zeven jaar uitbesteed aan Ordina BPO. Die dienstverlener werd in het voorjaar van 2009 overgenomen door Centric. De waarde van het bpo-contract werd destijds geschat op 25 miljoen euro. Er werken ongeveer twintig mensen bij Centric voor Reaal. Deze mensen verhuizen met hun werk naar de Reaal-vestiging in Alkmaar, vertelt de woordvoerster van Centric.
Reaal heeft in overleg met de dienstverlener de uitbesteding in heroverweging genomen en kiest er nu voor om de bedrijfsprocessen weer naar zich toe te trekken. De verzekeraar verwacht dat de overgang in het eerste kwartaal van 2010 is afgerond.
Financial Solutions & Services
Centric hernoemde de divisie voor business process outsourcing kortgeleden van Ordina BPO in Centric Financial Solutions & Services (FSS). Daarmee wil het bedrijf zich beter positioneren als dienstverlener voor de financiële markt. De divisie werd in april 2009 overgenomen van Ordina en heeft ongeveer tien klanten, voornamelijk financiële instellingen.
Al eerder besloot een grote klant de uitbesteding ongedaan te maken. Halverwege 2008 besloot vermogensbeheerder Robeco het BPO-contract met het toenmalige Ordina BPO voortijdig te beëindigen. Aanleiding was een verschil van inzicht over het te gebruiken computersysteem waarop de processen zouden worden verwerkt.
Herstructurering
SNS Reaal, moederbedrijf van Reaal Verzekeringen, maakt de laatste tijd een turbulente periode mee. Het bank- en verzekeringsconcern heeft besloten de productgroep Verzekeringen en Pensioenen te herstructureren. Het is onbekend of het in eigen beheer terughalen van de administratieve verwerking van hypotheken, verband houdt met de herstructurering.
De woordvoerster van Centric zegt dat het besluit van Reaal in goed overleg met haar bedrijf is genomen. Ze bevestigt dat Centric FSS 'ongeveer' tien bpo-klanten heeft, maar wil niet kwijt welke dat zijn. Computable wacht nog op een reactie van Reaal.
Bij Ordina namen (naast SNS Reaal) in ieder geval de volgende partijen BPO diensten af rondom banking processen: Staalbankiers, Achmea Retail Bank, Bank Insinger de Beaufort, Nederlandse Waterschapsbank, Loyalis, PGGM, BlackRock, Eureffect, Blue Sky Group and Bank Nederlandse Gemeenten.
Verschillende van voorgenoemde partijen zijn zich nu aan het beraden rondom hun BPO sourcing strategie en persoonlijk verwacht ik dat SNS Reaal en Robeco niet de enige klantorganisaties zijn die uiteindelijk voor een retransitie zullen kiezen.
De geluiden die ik ontvang duiden op het onvoldoende kunnen standaardiseren van de processen en IT systemen van de verschillende klantorganisaties waardoor het voor Centric erg lastig is om schaalvoordelen en dus lagere kosten te realiseren. Daarmee komt ‘het zelf doen’ automatisch weer prominent in beeld.