Het Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde van de Radboud Universiteit Nijmegen start een project om middelbare scholieren te interesseren voor ict. Een belangrijk deel daarvan bestaat uit het geven van masterclasses.
Het onderwijsinstituut stelt bijvoorbeeld een les samen over internettechnologie, waarbij de vwo-leerlingen mashup-applicaties bouwen. De scholieren maken tijdens het bouwen gebruik van Cordys' applicatieplatform Process Factory. Ook organiseert het instituut een wedstrijd voor het beste ict-eindexamenproject. Die wedstrijd moet scholieren de kans geven om hun theoretische kennis in praktijk te brengen.
Vaardigheden ontwikkelen
Het lesprogramma moet scholieren aanmoedigen en inspireren, zodat zij zich meer gaan bezighouden met softwareontwikkeling. Hoogleraar Informatica Herman Geuvers: ‘We willen vwo-scholieren een kans geven hun ict-vaardigheden te ontwikkelen. Ze leren alles over het ontwikkelen van applicaties en over computersystemen.' Ook de ict-branche en loopbaanperspectieven komen aan bod.
Geuvers hoopt met het online applicatieplatform van Cordys technologie en educatie met elkaar te verbinden. ‘Het programma vereist geen kennis van programmeertalen, bestandsformaten of hostingomgevingen', legt hij uit. Leerlingen en docenten die deelnemen aan het programma krijgen vrije toegang tot Process Factory.
Cordis' chief stategy officer Jon Pyke: ‘We hopen dat leerlingen de online community als prettige en leerzaam ervaren en verwachten dat er veel innovatieve oplossingen gebouwd worden.'
Twee studies
Het Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde biedt twee studies. De opleiding Informatica richt zich op de kwaliteit van software: studenten leren er betrouwbare software maken. Bij Informatiekunde gaat het om de afstemming van technologie op de context. Daarbij leren de studenten hoe ze software kunnen afstemmen op de wensen van de gebruikers.