Softwareleverancier Adobe wil voor 1,2 miljard euro (1,8 miljard dollar) concurrent Omniture overnemen. Omniture is gespecialiseerd in webanalytics. Adobe lijkt met deze overname de concurrentie aan te willen gaan met Google Analytics en andere leveranciers van analysesoftware.
Omniture was de afgelopen jaren zelf druk op het overnamepad, maar nu lijkt het er dus op dat het bedrijf zelf onderdeel van een groter geheel wordt. Adobe is bereid 21,50 dollar per aandeel Omniture te betalen om Omniture in handen te krijgen. Dit bod is 24 procent hoger dan de koers die het bedrijf afgelopen dinsdag aan Wall Street noteerde. In verband van het overnamebod is de handel in de Omniture-aandelen stilgelegd.
Goedkeuring
Voor Omniture-ceo Josh James is de overname al zo goed als rond. ‘Met deze overname komt er een online optimalisatie van creatie en presentatie van digitale inhoud. Ook biedt de overname door Adobe schaalvoordeel aan het Omniture-platform, waardoor een snellere go-to-market gerealiseerd wordt.’ Voordat de overname definitief wordt moeten verschillende instanties nog hun goedkeuring geven.
Volgens Computable-expert Willem Perquin, senior php-programmeur, ontwikkelaar en eigenaar van YniVerse, is deze overname een logische stap voor Adobe. ‘ Ik denk dat het de strategie van Adobe is om een volledig pakket voor het beheren van websites samen te stellen, van begin (ontwerp) tot eind (cms met wijzigen van teksten, bijhouden van statistieken etc.). Heel slim, want dat bestaat nog steeds niet.’
Alex de Groot, ook Computable-expert en solution architect bij Sitecore vraagt zich af of Adobe wel verstandig doet aan deze overname. ‘ Adobe neemt hierdoor een nog grotere rol in binnen webontwikkeling. Dit is beangstigend, omdat zij al jaren gesloten standaarden aanhangen. Je kunt je dan ook afvragen of Adobe niet bij zijn leest moet blijven. De ict’er kan besluiten de aankoop van Adobe-producten uit te stellen.’
Gat in de markt
Collega-expert Marcel Kouwenberg, UX-strategist en managing consultant bij Capgemini, vindt de overname op het eerste oog een mooie uitbreiding van het portfolio. ‘Adobe biedt veel pakketten aan voor websites en webapplicaties. Hierin zit een gat op het gebied van analytics. Omniture is dan natuurlijk een mooie naam om over te nemen.’
Toch merkt Kouwenberg op dat het gat in de markt niet bezwaarlijk was voor de sector. ‘Ik zie dit als een belangrijke stap in de concurrentie met andere pakketleveranciers. Ik zie de grootste toegevoegde waarde in de integratie en de koppeling met rich internet. Dat is nog wel eens lastig voor het verzamelen van juiste data, dus de markt heeft hier zeker iets aan. Integratie van Adobe- en Omniture-producten zal helaas wel even duren, het is de vraag wat er gaat gebeuren met de overlap tussen beide portfolio’s. Mijn eerste reactie is in elk geval positief. Ik denk dat hiermee een breder platform ontstaat, waar wij als professionals meer mee kunnen doen.’