De panne in het Europese netwerk van Colt Telecom werd veroorzaakt door een ‘broadcast storm’. Honderden klanten zaten ruim 24 uur zonder internet.
Het netwerkprobleem deed zich dinsdagnacht 8 september voor. Colt heeft het over een ‘broadcast storm’. Negen Europese steden, waaronder Brussel werden getroffen.
"Een bestand werd verzonden met hetzelfde afzender- en bestemmingadres. Daardoor kaatste het altijd terug en werd het netwerk helemaal overbelast", vertelt Henri van der Vaeren, managing director country division bij Colt. Hij moet de komende dagen de belangrijkste klanten spreken over de ‘RFO’, de ‘reason for outage’. Grote klanten van Colt in de Belux zijn ondere andere de Nationale Bank, Test Aankoop, de IPM mediagroep (La Libre Belgique en La Dernière Heure) en RTL. Nogal wat gebruikers waren niet te spreken over de gebrekkige communicatie.
Over de leverancier van het desbetreffende netwerkonderdeel wil Colt niets kwijt. Het gaat onder andere om de ip-transmissieswitchen van Alcatel-Lucent. Het duurde uiteindelijk bijna 48 uur voordat het hele netwerk opnieuw stabiel was. "Het was voor ons een totaal nieuw en ongekend probleem. En omdat het vooral om internetaccess ging, reageerden gebruikers vaak erg emotioneel", vertelt Henri van der Vaeren. Eén van de sterke punten van Colt is precies de beschikbaarheid van het netwerk. Het is niet duidelijk hoeveel Colt zal moeten betalen aan de boetes die verbonden zijn met de Service Level Agreement. "Wij zullen naleven wat er op papier staat", aldus van der Vaeren. Dat er bij Colt Telecom koppen zullen rollen, staat vast.