Zes op de tien bedrijven maken gebruik van de crisis om bedrijfstransformaties door te voeren met een sterke focus op het innoveren van processen, diensten en producten. De belangrijkste drijfveren daarbij zijn veranderende klantwensen en de beschikbaarheid van nieuwe technologie. Daarnaast gaf 35 procent van de ondervraagden aan inspanningen op het gebied van innovatie dit jaar te willen intensiveren.
Slechts een kleine 15 procent van de ondervraagden verwacht dat de investeringen in innovatie door de crisis juist lager zullen uitvallen. Dit blijkt uit een onderzoek dat Capgemini Consulting in de Verenigde Staten uitvoerde onder ruim 370 deelnemers aan het jaarlijkse World Innovation Forum in New York. Het World Innovation Forum vond plaats in mei 2009 en werd bezocht door ruim 500 deelnemers uit 20 landen.
Door het terugvallen van de consumentenvraag richten veel innovatieprogramma’s zich op het betrekken van consumenten bij het vormgeven en produceren van producten en diensten. Dit wordt door 82 procent van de ondervraagden opgevoerd als de belangrijkste drijfveer voor innovatie, gevolgd door nieuwe technologische mogelijkheden (67 procent). Het onderzoek vond deels plaats via online vragenlijsten en deels via persoonlijke interviews. Het deelnemersveld bestond uit directeuren, managers, en analisten uit verschillende sectoren.
Er zijn geen significante verschillen tussen sectoren als het gaat om de bereidheid om in innovatie te investeren. Wel kwam een aantal struikelblokken naar voren op de weg naar een succesvolle implementatie van innovatie. 46 procent van de ondervraagden zegt moeite te hebben om de juiste mensen te vinden die een innovatieproject vorm en richting kunnen geven. 33 procent zegt moeite te hebben om vooraf budget te krijgen; dit geldt met name voor kleinere bedrijven. Eenzelfde percentage noemt het commercialiseren van innovatieve ideeën problematisch.
"Innovatieve bedrijven zien de recessie eerder als mogelijkheid om innovaties te stimuleren dan om innovatieve ideeën te verminderen." Zegt Ton de Jong, General Manager Capgemini Consulting Nederland. "Capgemini Consulting werkt momenteel met klanten om te focussen op zowel korte- als lange termijn transformaties, als op innovaties. Door deze aanpak helpen we bedrijven sterker uit de recessie te komen".
Het rapport Leader or Laggard: Innovation as a Competitive Success Factor During Recession is beschikbaar via: www.nl.capgemini.com/resources/thought_leadership/innovation_leader_or_laggard