Chief information officers van bedrijven in de Benelux maken zich zorgen over de beschikbaarheid van goed personeel in de nabije toekomst. Dat blijkt uit onderzoek door IBM. Deze zorg komt voor cio's op de derde plaats, na zorgen over veranderingen in de markt en druk op het ict-budget. Aan het onderzoek deden 104 cio's uit de Benelux mee.
De opsteling van cio's in de Benelux wijkt op dit punt opvallend af van de houding van hun collega's wereldwijd. Die maken zich vooral zorgen over de economische ontwikkeling op korte termijn. 'Het valt op dat cio's in de Benelux bezig zijn met de lange termijn, de vraag waar zij medewerkers vandaan moeten halen', zegt Erwin Verstraelen, die bij IBM verantwoordelijk is voor het onderzoek in de Benelux. 'Wereldwijd overheersen de kortetermijnzorgen bij de cio's.'
Deze uitkomst is in lijn met wat de onderzoekers in het gedrag van de cio's zien. 'Het verklaart waarom cio's tijdens de huidige financiële melt down hun ict verplaatsen naar India. In eigen land zien zij een groot tekort ontstaan aan mensen met de noodzakelijke vaardigheden. Dat vangen zij nu vast op met outsourcing', zegt Verstraelen.
Infrastructuur
Een ander punt waarop cio's uit de Benelux verschillen van hun collega's elders, is de waarde die zij hechten aan centralisatie van de infrastructuur en de standaardisatie van bedrijfsprocessen. Van de cio's in de Benelux noemt 80 procent centralisatie van de infrastructuur een prioriteit, tegen 75 procent in andere landen. Voor de standaardisatie van bedrijfsprocessen liggen die percentages op respectievelijk zestig en vijftig.
Ook databeschikbaarheid en dataveiligheid staan onder cio's in de Benelux hoger op de prioriteitenlijst dan bij de gemiddelde cio in het onderzoek.
Het onderzoek is uitgevoerd door IBM's Institute for Business Value. De uitkomsten geven de mening weer van 2598 cio's uit 78 landen en 19 sectoren, werkzaam bij bedrijven van verschillende omvang. Het is voor het eerst dat IBM de visie van cio's inventariseert. Eerder deed het IBM-instituut al een driejaarlijks onderzoek onder Chief Executive Officers.
euhm, werkloze it-er? Wat doe je nu dan?? ben er wel beneiuwd naar. Wil zelf ook wel van thuis uit werken ivm een moeilijke thuissituatie
IBM verkoopt de service “IT outsourcing services”. zie http://www-935.ibm.com/services/nl/index.wss/offering/so/x1017348
Het betreft hier dus niet een onafhankelijk onderzoek, maar een actie van IBM om diensten aan de man te brengen.
Overigens blijkt uit een benchmark tussen full India, full NL en front office NL + back office India dat de kosten van chnages en incidenten van full India en full NL gelijk zijn en de mix NL/India duurder is.
Het probleem is wat groter dan IT-ers die nu werkloos zijn. Eind dit jaar en volgend jaar zal de werkloosheid nog stijgen maar op den duur zal er een tekort ontstaan. We stevenen af op situatie waarbij er meer vacatures open staan dan er mensen werkloos zijn. Ook al zouden we nu iedere werkloze omscholen tot IT-er (en geloof me dat komt de kwaliteit niet ten goede), dan nog komt er een tekort. Als we willen dat IT bedrijven of IT afdelingen in Nederland gevestigd blijven en in Nederland willen investeren dan moeten we open staan voor kwaliteit uit het buitenland. Ik heb het met nadruk niet over prijs, of lage lonen maar over kwaliteit. Natuurlijk is prijs belangrijk maar op den duur zullen bedrijven daar naartoe trekken waar ze de juiste kwaliteit kunnen krijgen. Nederland is te klein om daarin mee te gaan, mits we kwaliteit naar Nederland durven te halen. Dit laatste wordt nu nog door veel lijnmanagers, teamleiders etc. tegen gehouden. Deze kortzichtige angst voor vernadering kan grote gevolgen hebben.
Goeiemorgen CIO’s, even wakker worden! Ik denk dat dit tekort de afgelopen maanden is ontstaan omdat jullie als “grote jongens” in een moment van paniekvoetbal een hele hoop mensen hebben buitengezet! Jaja kredietcrisis….
Iets verder kijken dan jullie neus lang is!
Nau, shame on you, dat jullie, ICT-ers lezen en geloven de nieuwste onzin weer van COMPUTABLE!
tekort ICTers??????? waar, in hun achterzak….want in werkelijkheid is er geen tekort en komt geen enkele tekort!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat opvalt bij al dit soort artikelen dat met de arbeidsmarkt te maken heeft (tekort, overschot, ontslag, leren communiceren, sollicitatieellende, etc), is dat de ‘slachtoffers’ altijd reageren (mezelf incluis), maar de schrijvers van de artikelen of diegenen die onderwerp van het gesprek zijn, nooit reageren…
Noch de werkgevers, noch ‘de managers’, noch de recruiters, noch de journalisten geeft ooit een zinnig/inhoudelijk repliek.
Goh, hoe zou dat nou komen?
@ late bachelor it
Niet verder vertellen, maar gewoon daytraden in opties op de Amsterdamse beurs. Kan geen uurloon tegenop, na 17.30 en in de weekenden vrij (want beurs gesloten).
Wat hiervoor aan ‘competenties’ benodigd is:
– geen gene om te graaien (dat heb ik na analyse van de afgelopen crisis geleerd), ofwel: makkelijk verdienen is geen schande
– geen rupsje-nooitgenoeg gedrag. Ofwel: pak veel kleine winsten naast de klappers en niet steeds wachten tot de koers nog net even …. etc
– niet te euforisch worden, ofwel: ken jezelf en houd jezelf in toom. Soms lijkt alles te lukken en ben je geneigd de (bestaande!) risico’s te onderschatten. Blijf een nuchtere Hollander!
– wissel het kijken naar koersen af met leuke bezigheden, bv website ontwerp, tuinieren, vrijwilligerswerk (netwerk contacten!)
Mondje dicht he?
Succes!
Beleidsmakers zijn mensen met een beroep waar altijd iedereen een mening over heeft. Daar heb ik als techneut gelukkig geen last van. Ik moet er niet aan denken om steeds maar weer dat ongefundeerd geleuter van allerhande amateurs te moeten aanhoren.
werkloze IT’er, 15-09-2009 10:44
Geweldig, doe hetzelfde als jou, maar studeer wel ernaast.
Komende maanden zal wel wat minder worden, maar fluctuaties leveren ook genoeg op.
De outsourcing van ICT is een beweging die nu duidelijk door CIOs herkend en erkend wordt. Een tekort aan ICT-ers is echter slechts 1 van de beweegredenenen ertoe. Ook de centralisatie van de infrastructuur, flexibele sourcing en verdergaande standaardisering van processen met een focus op lage kosten zorgen ervoor dat de uitvoerende ICT werkzaamheden steeds meer ge-outsourced worden. Omdat er ook meer samen- en meegewerkt (collaboration and partnering) moet worden met de business, betekent dit niet noodzakelijkerwijs dat er geen werk meer is voor lokale ICT-ers. Zoals 1 van CIOs in de CIO study van IBM zelf aangeeft, zie je wereldwijd een beweging waarbij IT verandert van een “butler” naar een “enabler” rol.
Zie het het onderzoek op http://www.ibm.com/voiceofthecio. Vragen over dit onderzoek? We horen het graag!