Chief information officers van bedrijven in de Benelux maken zich zorgen over de beschikbaarheid van goed personeel in de nabije toekomst. Dat blijkt uit onderzoek door IBM. Deze zorg komt voor cio's op de derde plaats, na zorgen over veranderingen in de markt en druk op het ict-budget. Aan het onderzoek deden 104 cio's uit de Benelux mee.
De opsteling van cio's in de Benelux wijkt op dit punt opvallend af van de houding van hun collega's wereldwijd. Die maken zich vooral zorgen over de economische ontwikkeling op korte termijn. 'Het valt op dat cio's in de Benelux bezig zijn met de lange termijn, de vraag waar zij medewerkers vandaan moeten halen', zegt Erwin Verstraelen, die bij IBM verantwoordelijk is voor het onderzoek in de Benelux. 'Wereldwijd overheersen de kortetermijnzorgen bij de cio's.'
Deze uitkomst is in lijn met wat de onderzoekers in het gedrag van de cio's zien. 'Het verklaart waarom cio's tijdens de huidige financiële melt down hun ict verplaatsen naar India. In eigen land zien zij een groot tekort ontstaan aan mensen met de noodzakelijke vaardigheden. Dat vangen zij nu vast op met outsourcing', zegt Verstraelen.
Infrastructuur
Een ander punt waarop cio's uit de Benelux verschillen van hun collega's elders, is de waarde die zij hechten aan centralisatie van de infrastructuur en de standaardisatie van bedrijfsprocessen. Van de cio's in de Benelux noemt 80 procent centralisatie van de infrastructuur een prioriteit, tegen 75 procent in andere landen. Voor de standaardisatie van bedrijfsprocessen liggen die percentages op respectievelijk zestig en vijftig.
Ook databeschikbaarheid en dataveiligheid staan onder cio's in de Benelux hoger op de prioriteitenlijst dan bij de gemiddelde cio in het onderzoek.
Het onderzoek is uitgevoerd door IBM's Institute for Business Value. De uitkomsten geven de mening weer van 2598 cio's uit 78 landen en 19 sectoren, werkzaam bij bedrijven van verschillende omvang. Het is voor het eerst dat IBM de visie van cio's inventariseert. Eerder deed het IBM-instituut al een driejaarlijks onderzoek onder Chief Executive Officers.
Natuurlijk roepen die CIOs dat. Dat “rechtvaardigt” hun uitwijk naar lage lonen landen.
Mijn stelling: ICTers zien een tekort aan goede (realistische, fatsoenlijke, kennis van zaken hebbende) CIO’s ontstaan.
Naast het fenomeen outsourcing denk ik dat een tweede fenomeen de IT markt verziekt. Namelijk het werken met preferred supliers die it medewerkers tegen bodemprijzen aanbieden vervolgens de markt afschuimen om zzp ers weg te zetten en er een paar tientjes per uur aan over houden. Na vier jaar werken in het buitenland ben ik me rot geschrokken van de kwaliteit binnen projecten. Veel woorden weinig daden en maar aansturen op contractverlening in plaats van sturen op kwaliteit. Ik heb inmiddels deze wereld de rug toegekeerd.
Beste Elsbeth Rens, Mijn excuus voor deze taalfouten, mij waren ze ook reeds opgevalen, maar helaas kan ik een reeds geplaatste reactie niet wijzigen. Het zal de ergenis zijn, maar als deze taalfouten het enig is.
Ik schets/uit hier puur en alleen de ervaring welke familie leden, collega’s en ik persoonlijk hebben en ja het zal inderdaad een gekleurde mening zijn puur omdat wij het werk dat mijn collega’s en ik graag doen zie verdwijnen naar de door mij genoemde landen, waarbij wij de puin mogen ruimen. Zij de krenten wij de pap zo gezegd.
Een te kort aan specifiek opgeleide mensen los je niet op door het werk maar te verplaatsen naar elders of mensen uit het buitenland te halen. Dit los je op door mensen op te leiden en het aantrekkelijk te maken om in een bepaalde sector te gaan werken. Dat er een te kort dreigt komt puur doordat, zoals reeds door anderen opgemerkt, men het al te lang heeft laten gaan.
Gelukkig zijn er inmiddels ook bedrijven die het wel inzien dat door dergelijke acties, welke wij hier nu bediscuseren, in de BeNeLux de kennis en kunde verloren gaat en er ook voor kiezen om werkzaamheden weer terug te halen, mede omdat dit ook de kwaliteit ten goede komt.
@ Gerard
zo kun je er ook naar kijken.
Maar ik kijk voornamelijk naar de demografische ontwikkeling en studiekeuze van hoger opgeleiden t.o.v. economische groei binnen de IT sector. Hierin schuilt het oplopend structureel tekort.
@ Een ITer
tsja, ik en mijn omgeving hebben alleen positieve ervaringen. En iets in mij zegt dat als jij ervaring zou hebben met Amerikaanse kennismigranten, jouw mening een stuk genuanceerder zou zijn.
Voor wat betreft 2 & 3, dat is respectievelijk wetgeving en de wisselkoers. Dat beschouw ik als een gegeven.
Wat is de reden dat we elkaar onverdraagzaam behandelen?
Het artikel geeft duidelijk inzicht in korte termijn visie die op de lange termijn niet meer de verantwoordelijkheid zal zijn van die nu zitting hebben als CIO.
Maar dat is toch ook de reden van de huidige crisis?
Denk allen eens na: Wij, westerse wereld zijn de voedingsbron (financieel) voor landen als India (sorry van het land als voorbeeld, positief bedoeld). Als “wij” het niet meer kunnen redden door oa verkeerd management, dan resulteert dit in een wereldwijde calamiteit.
Zouden we elkaar niet beter ondersteunen?
Van jong naar oud onze beloftes waarmaken?
En wel over de hele wereld economie.
@Olivier Achterkamp, als ik voor mij zelf spreek. Mijn ongenoegen komt voort uit het feit dat men doet denken dat er een te kort aan goede ITers is of onstaat, maar ondertussen zien collega’s en ik het werk verdwijnen en niets voor ons overblijven. Dan heb je dus een aantal, nu wil ik mijzelf niet de hemel inprijzen maar, goede ICTers thuis zitten terwijl er een te kort zou zijn en nee helaas horen ik en mijn directe collega’s nu niet onder de “groot”verdieners. Hoe kan men dat uitleggen? Overigens ben ik het verder wel met jou eens.
Waarom zie ik altijd en alleen maar mensen uit de recruitment / PZ / marketing branch dit soort discussies en fenomenen als off-shoring in verdediging nemen ? De hele IT wereld is zichzelf aan het ondergraven en dat is toch zo duidelijk als maar kan ? De kwaliteit is de laatste 8 jaar in ongelooflijke mate bergafwaards gegaan, en voor wie niet begrijpt dat dat cruciaal is en open staat voor discussie, helaas maar jammer, maar het zijn niet de IT beroepen die zullen verdwijnen als Kunstmatige Intelligentie mainstream wordt..
http://www.youtube.com/watch?v=WVZo1Jjfshw
@Olivier Achterkamp
Altijd leuk om een wereldburger te zijn, maar de werkelijkheid is dat ik in Nederland leef en een relatief dure hypotheek en uitgavenpatroon heb in vergelijking met iemand in India. Als een CIO besluit om mijn werk te verschuiven naar India, baal ik daar stevig van. De CIO mag door die deal een leuke bonus hebben ontvangen, er is dan echter niemand die mij dan ondersteund. Door mijn leeftijd denk ik niet dat ik dan nog aan de bak kom.
Afgezien daarvan… in de afgelopen 7 jaar heb ik in 18 landen gewerkt.. Denkt IBM’s marketing afdeling “Institute for Business Value” nu echt dat de mensen aldaar erop zitten te wachten om uitgeknepen te worden ? De meest pijnlijke momenten in m’n carriere heb ik meegemaakt met half-paranoide managers die volcontinue voorgelogen werden door de leverancier, die met tranen in de ogen aan de vergadertafel zat, gewoon omdat hij onder druk van zijn baas met goedkopere resources moest werken waardoor alles fout ging. Of een team Indiers, wederom met tranen in de ogen, die me bedankten voor de kwaliteits verificatie omdat zij 2 jaar langer hadden moeten blijven want de aan hun werk gerelateerde SAP module was te laat opgeleverd. Twee jaar lang niks doen, van je familie verstoken, want het was te veel moeite om ze iets anders te laten doen, met het gevaar dat ze voor iets anders ingepland kunnen zijn als ze weer nodig zijn voor hun vorige klus. Alsof deze mensen erop zitten te wachten om uitgeknepen te worden, om behandeld te worden als een minderwaardiger maar goedkoper alternatief dan “je best doen”. Een van de meest bizarre aspecten van de hedendaagse cultuur is dat mensen zo open en blood elkaar minachten. En, driewerf schande voor IBM om zo laag laag gezonken is dat ze ze met astroturfing bezigen.
@ Koekenbakker
quote “En als je als IT manager al 23 maanden thuiszit, dan heb je veel kansen laten liggen…. etc”.
Tja, ik zei toch al dat het aan mij heeft gelegen. Die 23 maanden hebben betrekking op het zoeken naar een baan binnen de IT, waar ik mijn sporen heb verdiend en dat steeds tegen een “normaal” salaris.
Typisch een opmerking trouwens van iemand die zich boven de materie plaatst, met een relatieve zekerheid (had ik ook, totdat…) van baanzekerheid en de kracht van het individu zelf.
Slaap lekker overigens.
Maar om een ander tipje van de sluier op te lichten: Het klassieke “je moet zonodig een baan, want er moet toch eten op de plank komen” is aan mij niet meer besteed. Dat inkomen van toen lach ik nu om, nu ik het met mijn nieuwe activiteiten (waar ik totaal geen expertise en/of kennis van had) soms per dag tot 2x mijn oude maandsalaris verdien. Ik heb mijn kansen inderdaad ontdekt en benut ze nu. De IT mag nog steeds bij me komen, nu echter tegen geheel andere voorwaarden, die **IK** nu stel.
Ave