Chief information officers van bedrijven in de Benelux maken zich zorgen over de beschikbaarheid van goed personeel in de nabije toekomst. Dat blijkt uit onderzoek door IBM. Deze zorg komt voor cio's op de derde plaats, na zorgen over veranderingen in de markt en druk op het ict-budget. Aan het onderzoek deden 104 cio's uit de Benelux mee.
De opsteling van cio's in de Benelux wijkt op dit punt opvallend af van de houding van hun collega's wereldwijd. Die maken zich vooral zorgen over de economische ontwikkeling op korte termijn. 'Het valt op dat cio's in de Benelux bezig zijn met de lange termijn, de vraag waar zij medewerkers vandaan moeten halen', zegt Erwin Verstraelen, die bij IBM verantwoordelijk is voor het onderzoek in de Benelux. 'Wereldwijd overheersen de kortetermijnzorgen bij de cio's.'
Deze uitkomst is in lijn met wat de onderzoekers in het gedrag van de cio's zien. 'Het verklaart waarom cio's tijdens de huidige financiële melt down hun ict verplaatsen naar India. In eigen land zien zij een groot tekort ontstaan aan mensen met de noodzakelijke vaardigheden. Dat vangen zij nu vast op met outsourcing', zegt Verstraelen.
Infrastructuur
Een ander punt waarop cio's uit de Benelux verschillen van hun collega's elders, is de waarde die zij hechten aan centralisatie van de infrastructuur en de standaardisatie van bedrijfsprocessen. Van de cio's in de Benelux noemt 80 procent centralisatie van de infrastructuur een prioriteit, tegen 75 procent in andere landen. Voor de standaardisatie van bedrijfsprocessen liggen die percentages op respectievelijk zestig en vijftig.
Ook databeschikbaarheid en dataveiligheid staan onder cio's in de Benelux hoger op de prioriteitenlijst dan bij de gemiddelde cio in het onderzoek.
Het onderzoek is uitgevoerd door IBM's Institute for Business Value. De uitkomsten geven de mening weer van 2598 cio's uit 78 landen en 19 sectoren, werkzaam bij bedrijven van verschillende omvang. Het is voor het eerst dat IBM de visie van cio's inventariseert. Eerder deed het IBM-instituut al een driejaarlijks onderzoek onder Chief Executive Officers.
Wat een kortzichtigheid weer. Werkzaamheden verplaatsen naar India om mogelijk te kort aan ITers op te vangen. Dit is nu juist de reden waardoor er een te kort aan goed opgeleide ITers onstaat. Al het interessante werk wordt verplaatst naar landen als India, Maleisie, Spanje en Hongarije. Hierdoor kunnen ITers in de BeNeLux alle restjes opknappen, wie heeft daar nu nog interesse in.
Persoonlijk heb ik veel ervaring met de door mij 4 genoemde landen met betrekking tot outsourcen. Mijn ervaring is dat het veelal hoog opgeleide mensen betreft welke slecht to vrijwel geen engels spreken en daarnaast absoluut geen analytisch vermogen hebben en niet weten waar zij over praten terwijl het hun werk is. (en dit ondanks hun algemene hoge opleiding) Veelal gaat hierdoor de kwaliteit zo hard achteruit dat het naar mijn idee niet opweegt tegen de lagere loonkosten. Maar ja, je krijgt natuurlijk waarvoor je betaald.
Persoonlijk denk/ verwacht ik dat outsourcing op de lange termijn absoluut niet goedkoper en zeker niet efficienter is. Het is alleen maar zeekr korte termijn denken. Op het moment lijken me name de loonkosten omlaag te gaan, maar op een ander vlak vliegen de kosten omhoog.
Gelukkig hebben sommige bedrijven inmiddels het licht gezien en halen veel IT werkzaamheden terug naar de eigen organisatie.
“Chief information officers van bedrijven in de Benelux maken zich zorgen over de beschikbaarheid van goed personeel in de nabije toekomst”
Wauw wat een schokkend bericht voor al die Chief INFORMATION officiers. Als ze werkelijk hun werk goed uitgevoerd hadden, en de juiste (externe) informatiebronnen hadden geraadpleegd op tijd (bijvoorbeeld http://www.cbs.nl of zelf http://www.computable.nl), dan had dit nieuws niet als een schok aangekomen. Dan waren de heren cIo’s al JAREN GELEDEN op de hoogte van dit dreigende tekort 🙂 Dit FEIT (tekort aan ict-ers) was al headline nieuws rond de milleniumwisseling zo’n 7-8 jaar terug. En wat is er aan gedaan door overheid en bedrijfsleven om dit op te vangen….te anticiperen? Precies bitter weinig.
Regeren en succesvol bedrijfsvoeren is vooruitzien op ALLE fronten. Niet alleen maar letten op de centen en keihard kosten sanneren en massa-ontslagen uitvoeren als het economische effu wat slechter gaat, om je eigen zakken te kunnen blijven vullen.
Infrastructuur? Dead or Alive?
Terwijl iedereen zich maar focust op de laatste hype, technologische ontwikkelen, verliest men steeds meer de mens van vlees en bloed achter het werk uit het oog. Het zij bewust, het zij onbewust je kent zelf het beste je motivatie waarom jouw bedrijf niet (meer zoveel) investeert in haar eigen ?werknemers?,?arbeidskrachten?, ?handjes?
Niet de software, servertjes, switches, computers, pda’s, laptopjes en andere digitale speeltjes en andere elementen van de digitale infrastructuur doen het werk. Het zijn de mensen die de LEVENDE INFRASTRUCTUUR vormen van uw bedrijf. De mensen die ervoor zorgen dat uw onderneming kan blijven bestaan. De mensen die het mogelijk maken dat uw onderneming winst kan maken en dat uw bedrijf over de ruggen van uw ?hardwerkende levende infrastructuur? dik geld kunt verdienen bij uw klanten.
Zonder mensen is en blijft uw bedrijf slechts een dood ding op papier. Het bedrijf wat zijn eigen ?levende infrastructuur? niet goed genoeg onderhoud, zal hiervan de komende tijd de on-omkeerbare gevolgen gaan voelen. Misschien is het hoog tijd dat de Cx0 focus weer eens naar binnen gekeerd word en het o zo noodzakelijke onderhoud en upgrading gedaan mag gaan worden aan uw ?levende infrastructuur?, anders bloedt uw bedrijf misschien wel dood bij gebrek aan menselijkheid.
Investeren in ?The Living Human Infrastructuur? betaalt zich altijd beter terug op de lange termijn dan het korte termijn snijden in de kosten. Maar om u dat bewust te worden dient u eerst de korte-termijn oogkleppen te verwijderen. Humans first, Technology later.. Ict is en blijft mensenwerk 😉
De CIO’s zijn er notabene zelf debet aan dat er over pakweg 10 jaar geen fatsoenlijke IT-er meer te vinden is in de Benelux. Er moest immers zo nodig ge-offshored worden ? Geen enkele student IT die op salaris wil wedijveren met een Indier en dat viel te voorzien natuurlijk.
Vele bedrijven hebben nu een blauwtje gelopen in India en velen doen dat nog steeds hoewel dat iets is wat weinigen zullen erkennen. Grotere bedrijven hebben nu al legio dure managers in dienst om de bedroevende offshore kwaliteit nog enigzins in de hand te houden.
Het is lachwekkend om te zien dat er mensen zonder enige ervaring en opleiding van betekenis werken aan complexe en bedrijskritische applicaties. Mensen die hier in de Benelux nooit zouden zijn aangenomen.
Terwijl in de Benelux het IT werk al bijna onmogelijk wordt gemaakt door de strenge SOX eisen qua beveiliging, blijkt het toezicht op het personeel van de offshoring partners vaak compleet te ontbreken. De mogelijkheden en verleiding tot bedrijfsspionage blijken daar in India vele malen groter.
Helaas wordt de weg terug (insourcing)steeds moeilijker naarmate men langer hiermee wacht. Toch zullen bedrijven wel moeten indien zij zich serieus van hun concurrenten willen onderscheiden.
Als alles naar India is ge-offshored kan de CIO en vervolgens de rest van het bedrijf ook beter naar India gaan want daar zitten dan de kritische bedrijfsmiddelen. Gefeliciteerd, u heeft zojuist de kroonjuwelen en daarmee het comparatieve voordeel van uw bedrijf weggegeven. Nu snel wegwezen (met bonus voor de gerealiseerde besparing) ander moet je zelf de rotzooi opruimen die erdoor ontstaat. Inmiddels voorbeelden te over van bedrijven die hieraan kapot (zullen) gaan.
Als er een tekort zou zijn, dan zouden er wel meer advertenties in de krant staan, met salaris er direct bij. Aangezien er niet zoveel ICT baantjes zijn met >100.000 euro beloning denk ik niet dat er echt een tekort is.
Als CIO wil je natuurlijk altijd meer keuze hebben. Dus zeg je altijd dat er te weinig zijn.
Het is wel een tijdje geleden dat ik gesolliciteerd heb, maar toen ik het deed was er ook zogenaamd een tekort. Als er echt een tekort was geweest had ik wel direct bij het eerste bedrijf aangenomen geworden (en zonder gesprek puur op credentials). Dat is niet de werkelijkheid.
Laat maar eens zien dat er echt een tekort is. Als je genoeg biedt, zal ik misschien reageren op je advertentie.
@ex-sollicitant
“Als CIO wil je natuurlijk altijd meer keuze hebben. Dus zeg je altijd dat er te weinig zijn.”
Correctie : als CIO wil je geen geld uitgeven aan goed personeel. Dit gejammer is slechts de opmaat voor een groere druk op Balkenende om in het kader van “de kenniseconomie” makkelijker goedkopere Indiaanse kenniswerkers te kunnen importeren.
Na de tuinbouw is nu de IT aan de beurt.
Helemaal niet raar dat men geen trek heeft om voor een hongerloontje te gaan ‘brandweeren’. Wanneer gaat marketing een urenregistratie bijhouden? Dat dacht ik ook. ICT-er zijn is een drama en ik kan mij indenken dat mensen wel een paar keer nadenken voordat ze een dergelijke carriere gaan nastreven.
@Robert, In het kader van kenniseconomie goedkopere indiaanse kenniswerkers binnenhalen? Leuk dan mogen die indiers eerst kennis van zaken krijgen en daarnaast eens een cursus engels.
Ik heb ervaring met dergelijke mensen. Het enige wat zij knnen zeggen op een vraag is Yes, yes, yes, maar ondertussen snappen ze er helemaal niets van en weten ze nog niet wat je van ze verlangd en dat ligt echt niet aan de uitleg.
Daarnaast hebben zij zoals ik al opmerkt vaak geen diepgaande en al helemaal geen bredekennis van zaken. Out-of-the-box denken is er dan al helemaal niet bij.
Laat een Nederlander twee tot drie maal zo duur zijn, die Nederlander doet de werkzaamheden van 3 of 4 van die indiers in een kortere tijd, omdat de Nederlander een breede en diepgaande kennis heeft en ook nog eens over het algemeen goed engels spreekt.
Ik geloof dan ook nooit dat helemaal onder de streep outsoursing of binnenhalen van oa. indiers goedkoper is en al helemaal niet op de lange termijn.
Maar zoals ik in mijn eerse reactie op dit artikel al aangaf de CIO zal krijgen waarvoor hij betaald, in dat is zeer zeker geen kwaliteit.
Dit is zoiets als – voor regelmatig gebruik – een B-merk wasmachine kopen.. Na een aantal jaren en minstens 2 reparaties verder, blijkt dat je voor dat zelfde bedrag een A-merk had kunnen kopen.
@Kaspar, precies, maar je hebt dan de ergenis en onvrede niet gehad.