De grootschalige storing die het netwerk van Colt dinsdag 8 september trof, is nog niet verholpen. 'We proberen het netwerk te stabiliseren en onze klanten één voor één weer aan te sluiten', vertelt woordvoerster Kirstie Phimister van Colt. De problemen doen zich volgens haar voor bij een beperkt aantal klanten. Ze wil echter niet zeggen hoeveel. De Britse netwerk- en telecomleverancier hoopt dat de problemen voor het weekend zijn verholpen.
Dinsdag 8 september vielen in diverse Europese steden, waaronder Amsterdam, ip-diensten van Colt uit. De diensten variëren van internettoegang, IPVPN, LANLink en Ethernet tot IP Access. Telefonie en de meeste datadiensten doen het volgens het netwerkbedrijf wel. De voorlichtster ontkent dat de storing is veroorzaakt door een kabelbreuk op de bodem van de Noordzee, zoals in de media werd gesuggereerd.
SLA’s
Door de storing voldoet Colt in veel gevallen waarschijnlijk niet aan de service-level agreements (SLA's) ofwel prestatieafspraken met klanten. Volgens Phimister is dat echter van latere zorg. 'Onze eerste prioriteit ligt bij het weer aansluiten van klanten. Pas daarna zullen we in overleg met hen de SLA's bekijken.' Ze zegt dat Colt met elke klant andere afspraken maakt over zaken als minimale beschikbaarheid en de gevolgen van het schenden van de prestatieafspraken.
Nadat de klanten weer zijn aangesloten op het netwerk en alle problemen zijn verholpen, start Colt een uitgebreid onderzoek naar de exacte toedracht van de storing. De woordvoerster wil niet zeggen hoeveel Nederlandse klanten door de storing zijn getroffen.
Glasvezel
Naast Amsterdam zijn de locaties in Brussel, Londen, Genève, Dublin, Zürich, Milaan, Frankfurt en Wenen getroffen. In totaal heeft Colt in heel Europa achttien datacenters. Die zijn onderling en naar klanten verbonden met eigen glasvezelkabels. Er zijn ook onderzeese verbindingen naar Noord-Amerika.