Chief information officers krijgen een steeds dikkere vinger in de pap binnen het management van bedrijven. Dat blijkt uit groot onderzoek van IBM onder cio's naar de positie van leidinggevenden van ict-organisaties. Zaken als business intelligence en analyses spelen een steeds grotere rol in de concurrentiestrijd. De opstelling van de cio hierin is cruciaal, constateert IBM.
Uit het onderzoek blijkt dat de cio niet langer alleen een technische expert is, maar een belangrijke rol speelt in het succes van een organisatie. Cio's leggen meer focus op innovatie (55 procent) en minder op de meer traditionele ict-taken zoals infrastructuur en operationeel beheer. (45 procent). Ruim driekwart van de ondervraagde cio's (76 procent) zal de komende vijf jaar aansturen op een sterk gecentraliseerde infrastructuur en gestandaardiseerde businessprocessen. Dit stelt hen in staat ict meer gericht in te zetten voor innovatieve projecten ten dienste van de organisatie.
IBM heeft ook gekeken in wat voor organisatie een cio werkt. Als één van de factoren werd gekeken naar de groei van de winstgevendheid. Daardoor konden de onderzoekers antwoorden van cio's hieraan worden gekoppeld. Cio's bij de topbedrijven zijn meer betrokken bij het bepalen van de bedrijfsstrategie, willen flexibiliteit in hun organisatie en zoeken meer hulp van externe partners.
Voor het eerst cio’s
Dit zijn resultaten uit het eerste CIO-onderzoek van IBM´s Institute for Business Value. De studie geeft de visie en mening weer van 2598 CIO´s uit 78 landen en 19 sectoren, werkzaam in bedrijven van verschillende omvang.
Het is voor het eerst dat IBM CIO's ondervraagt. In de afgelopen jaren presenteerde de ict-dienstverlener al uitgebreide studies naar de meningen van CEO's.
CIO met (financiele) bedrijfskunde zou eigenlijk de enige direkteur moeten zijn met een stevige staff onder zich – korte lijnen naar hele specifieke (operationele) deskundigheid.