Zo’n 35.000 Nederlanders gebruiken hun iPhone voor zakelijke doeleinden. Het zijn vooral organisaties in de kleinzakelijke markt die voor Apples populaire smartphone kiezen, vertelt de woordvoerder van T-Mobile. Officieel wordt de iPhone alleen via die aanbieder in Nederland verkocht. ‘Eén op elke twee zakelijke klanten kiest voor een iPhone.’
In totaal zijn tot juli 2009, toen de opvolger 3GS werd geïntroduceerd, tweehonderdduizend iPhones verkocht in Nederland via T-Mobile. De aanbieder geeft geen cijfers over de verkopen sindsdien. ‘Ga er maar vanuit dat de 3GS nog succesvoller verkoopt dan de eerste versie van de iPhone’, zegt de voorlichter. Veruit de meeste toestellen verkoopt het bedrijf aan consumenten.
Naast de markten voor consumenten en voor kleine ondernemingen ziet de woordvoerder ook een toenemende interesse onder grootzakelijke klanten. Dat komt door de steeds grotere diversiteit van zakelijke applicaties die op de iPhone worden aangeboden, legt de woordvoerder uit. ‘Tegenwoordig zijn er veel SAP- en CRM-toepassingen beschikbaar. Daarnaast is het gebruiksgemak en de combinatie met privé-toepassingen aantrekkelijk.’
Discussie
Vanaf de introductie van de iPhone in januari 2007 is er veel discussie over de zakelijke bruikbaarheid van het toestel. Veel mensen vinden de smartphone een typisch consumentenproduct. Toch verschijnen met grote regelmaat nieuwe zakelijke toepassingen die gebruikers op het toestel kunnen installeren. Grote softwareleveranciers als SAP, IBM en Microsoft hebben speciale iPhone-versies van belangrijke kantoorapplicaties gebouwd.
Begin juni 2009 kwam de nieuwe versie van de iPhone, de 3GS, op de markt. Ook voor dat toestel geldt dat in Nederland alleen via T-Mobile wordt verkocht.