Docenten moeten meer gebruikmaken van technologie in het onderwijs. Vooral het gebruik van de mobiele telefoon zou meer aandacht moeten krijgen. Dat zegt Marcus Specht van de Open Universiteit Nederland. De hoogleraar Advanced Learning Technologies houdt vrijdag 11 september in Heerlen een toespraak over zijn standpunt.
Volgens Specht moeten opleiders de mobiele telefoon vaker in hun lessen gebruiken, omdat die informatie biedt die past bij de persoonlijke situatie van de student. Ook is de informatie direct beschikbaar op het moment dat de leerling het nodig heeft. Om het gebruik van mobiele telefonie in het onderwijs van de grond te krijgen, moeten ict'ers en docenten meer samenwerken, aldus Specht.
De toespraak van de hoogleraar is een onderdeel van het symposium Mobile Learning in Context. Tijdens die bijeenkomst draait het om de diverse aspecten van mobiel leren, zoals personalisatie, toegankelijkheid en informeel leren.
Eerder startten onderwijsorganisatie Surfnet en stichting Kennisnet een project dat de mobiele inzet van online applicaties moet verbeteren. Volgens de initiatiefnemers worden de mogelijkheden van mobiel leren nog te weinig benut. Opleiders en studenten moeten inzien dat de nieuwe digitale werkvorm leren plaats- en tijdonafhankelijk kan maken, aldus Surfnet en Kennisnet.
Er zijn ook veel leerlingen die baat hebben bij traditioneel onderwijs: leraar voor de klas op een vaste plaats en tijd. Doe hierbij een duidelijke structurering en kijk eens hoe tevreden die leerlingen zijn.
Het plaats- en tijdonafhankelijk maken kan als gevolg hebben dat de ene leerling niet kan samenwerken aan een opdracht met een andere omdat ze niet dezelfde basis hebben.
Behalve dat het voor veel kinderen het juist heel goed is om gestructureerd onderwijs te krijgen zoals in de vorige reactie terecht wordt opgemerkt, schuilt er nog een heel ander gevaar in het gebruik van de mobiele telefoon in het onderwijs. Recentelijk is er een rapport uitgebracht van onafhankelijke onderzoeken naar de gevolgen van het gebruik van mobiele telefoons op hersentumors: “Cellphones and Brain Tumors – 15 Reasons for Concern – Science, Spin and the Truth Behind Interphone”. Conclusie hieruit is dat straling van een mobiele telefoon wel degelijk invloed heeft op de groei van hersentumors. Bovendien zijn kinderen hier extra gevoelig voor en hoe jonger een kind begint met mobiel telefoneren hoe groter het risiko is. Regeringen van diverse landen willen het gebruik van de mobiele telefoon door kinderen dan ook beperken om de risiko’s te verkleinen. Nieuwe technieken en gadgets zijn leuk (ik ben er zelf dol op) maar de lange termijn risico’s op de gezondheid moet je niet uit het oog verliezen. Zeker niet bij kinderen.
Vooruitgang in het onderwijs is een moeizaam proces. Weerstand wordt zoals uit bovenstaande reactie blijkt makkelijk gegeven. Als het aan de onderzoekers van de jaren 60 en 70 lag gaf televisie zo’n stralingsschade, werden we er pscyhologisch afgestompt van etc. etc. Misschien is / was het zo maar de vooruitgangen konden niet tegengehouden worden. Idem voor gebruik van mobiele technieken (los van het bellen en internet) zijn er inmiddels zijn er duizenden toepassingen die het leven van mensen veraangenamen of zelfs uberhaupt mogelijk maken.
Jongeren en jong volwassenen hebben 24 uur per dag hun mobiel aan, het is bijna hun eerste levensbehoefte. Maar lastig voor onderwijs om dit zo te zien. Het sluit andere vormen van onderwijs zoals klassikaal in het geheel niet uit.
Dezelfde instelling overigens wordt gegeven over gaming en onderwijs. Ook hier zal het nog een tijd duren voor de (vaak) positieve effecten op leren duidelijk worden. Onderwijs 1.0 ontwikkelt zich echter niet, de mens wel en daarmee de vermogens, kennis en vaardigheden die hij moet hebben.
@Betrand
Ik ben het met je eens dat de vooruitgang niet tegen te houden is. Echter, is de vooruitgang echter wel altijd vooruitgang? (Dit blijft altijd wel een grote en ouderwetse vraag). Ik stel: een kind moet op de ouderwetse manier leren, dus basiszaken uit het hoofd leren en/of dingen kunnen afleiden. Pas als ze dat kunnen, dan kunnen ze nuttig gebruik maken van bijv. mobiele toepassingen waarop ze de gewenste informatie direct beschikbaar hebben.
Je kunt bijvoorbeeld succesvol een rekenmachine gebruiken, maar als je de basis niet kunt ben je niet meer dan een “fool with a tool”
Ik beaam dat er beslist meer gehaald kan worden uit mobiel leren. Daarbij betreft het ook onderwijs aan volwassenen (deeltijd, masteropleidingen enz.) Stel je voor je studeert kunstgeschiedenis. Hoe zou het zijn als je door een stad als Berlijn loopt (of doro Amsterdam 🙂 ) en krijgt toegepaste vragen die ingaan op bijv. bouwstijlen? Of dat wanneer je in de bieb een boek leest dat gaat over een specifiek onderwerp dat je in contact kunt komen met andere mensen die eerder over dat onderwerp lazen? Of wellicht wel in dezelfde bieb aanwezig zijn?
Wat ik zelf lastig vind is de ethische kant. Wanneer ontvang je wel en niet informatie op je mobiel en hoe is dat beveiligd. Daarnaast is er een probleem tussen techniek en toepassing. Telkens als je net denk he dit is leuk maar nog net niet helemaal uit de kinderschoenen komt de volgende toepassing. Het is net of je steeds net niet krijgt waar behoefte aan is.
Ik houd me bezig met online leren/begeleiden sinds 2003. Het heeft jaren gekost om leren en professionaliseren via een online toepassing te optimaliseren. Dat vraagt heel veel en reikt beslist verder dan alleen de (ict) tool, de applicatie.
Onlangs hebben we via de Universiteit van Tilburg een odnerzoek laten doen naar online leren. De uitkomsten verwachten we volgende maand! Interesse kijk bij http://www.chatcoach.nl
Heb een fijne dag!
Televisie, computer, mobiele telefoon, het zijn technische hulpmiddelen die in het bedrijfsleven niet meer zijn weg te denken en daar hun meerwaarde hebben aangetoond, ook bij de educatie van de medewerkers. En het onderwijs kan, soms met enige vertraging, niet om de voordelen als tijd en plaats onhankelijk leren in je eigen tempo tegen lagere kosten heen. Meer inzet van ICT in het onderwijs kan naast deze efficiency slag ook verder gaande individualisering van het curriculum. Ik denk dat een betere samenwerking tussen ICTers en docenten kan zal leiden tot onderwijs dat de mogelijkheden van ieder kind maximaal benut, en uiteindelijk worden we daar allemaal beter van.
De een is auditief ingesteld, de ander visueel, de volgende praktisch, of empirisch en zo zijn er nog wel wat leerstijlen. Nieuwe technieken, mits effectief toegepast, kunnen iedereen in staat stellen onderwijs te volgen op de wijze die het beste bij hen past. College gemist? niets aan de hand, later volgen via internet/intranet. Te laat? Alvast via een (afgeschermde) lijn op je mobieltje meeluisteren tot je ter plekke bent. Ook mogelijkheden voor het online volgen van colleges moet mogelijk zijn, compleet met interactie. Sommige oplossingen zijn nu wellicht nog (te) kostbaar, maar het kan snel gaan.
Wel denk ik dat de nadruk moet blijven liggen op persoonlijk contact en interactie. Met andere woorden, alle oplossingen zijn mooi, maar we moeten voorkomen dat de nieuwe generatie niet meer normaal kan communiceren. Ik ken nu al mensen die het hoogste woord hebben via telefoon, SMS, mail of MSN, maar in ee persoonlijk gesprek dichtklappen. Daar schuilt volgens mij het grootste gevaar.
Mijn advies: Pas datgene toe wat in jou of jullie situatie het beste werkt.
Als je geen nieuwe zaken uitprobeert blijft alles bij het oude.
Als je alleen nieuwe zaken probeert is de tijd vaak verstreken voordat een goed rendement is gehaald.
Kortom: Experimenteer en leer; verloren tijd haal je nooit meer in.