Dienstverlener Total Specific Solutions (TSS) zag in 2008 de netto-omzet op jaarbasis spectaculair stijgen van 54,6 miljoen tot 175,2 miljoen euro. Exclusief overnames steeg de omzet van 45,7 miljoen in 2007 naar 66,5 miljoen euro in 2008. De raad van bestuur stelt dat 2009 in het teken staat van consolidatie. Er is wel groei, maar de verwachte resultaten zullen vanwege de economische crisis niet het niveau van 2008 halen.
Vorig jaar steeg de omzet van TSS op jaarbasis van 54,6 miljoen euro naar 175,2 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag 2008. Deze grote sprong is te danken aan een organische groei van 5,1 procent en de overnames van Everest, PinkRoccade Local Government en PinkRoccade Healthcare. De Ebitdae (de verdiensten voor aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen op activa en afschrijvingen op leningen en goodwill) steeg van 9,8 miljoen naar 31,6 miljoen euro. Het uiteindelijke nettoresultaat was vanwege de acquisities wel negatief (593.000 euro).
Wel geeft TSS hierbij aan dat het om een samengevoegde balans en winst/verliesrekening gaat die de situatie weergeeft alsof de twee PinkRoccade-onderdelen al vanaf begin 2008 bij TSS horen. In werkelijkheid tellen de resultaten van PinkRoccade met terugwerkende kracht mee vanaf 1 juli 2008. Wanneer de statutaire, geconsolideerde jaaroverzichten worden bekeken, blijkt de omzet zonder overnames op 66,5 miljoen te zijn uitgekomen (2007: 45,7 miljoen euro).
Consolideren
De overnames in 2008 financierde TSS met een mix van eigen vermogen en vreemd vermogen in de vorm van bankschulden. Het eigen vermogen steeg van 8,5 miljoen euro in 2007 tot 34 miljoen euro als gevolg van de overname van de twee PinkRoccade-takken en Everest.
De raad van bestuur stelt dat 2009 met het oog op de grote overnames in het teken staat van consolidatie. Daarnaast verwacht de automatiseerder wel groei in marktaandeel, maar zullen de resultaten vanwege de economische crisis niet het niveau halen van 2008.
TSS schrijft verder in zijn jaarverslag dat het over een stabiel klantenbestand beschikt dat voor veel terugkerende omzet zorgt. De grootste klant is goed voor 5 procent van de totale omzet, al vertegenwoordigen de tien grootste klanten 'slechts' 19 procent van de opbrengsten. Tot de top tien behoren (in alfabetische volgorde) Aegon, Smal, Belastingdienst, ING, NXP, Philips, Rabobank, SNS, Stater en St. Franciscus Ziekenhuis.
Verdeling
Het ict-huis haalt bijna 60 procent van de omzet uit de Nederlandse lokale overheid (32 procent) en gezondheidszorg (27 procent), twee stabiele marktsegmenten. Andere sectoren, waarin het bedrijf opereert, zijn 'ict, communicatie & amusement' (18 procent), financiële diensten (15 procent), consumentenmarkt (7 procent)en industrie (2 procent). Deze segmenten zullen wat betreft volumes en prijzen aanzienlijk onder druk komen te staan, in tegenstelling tot de overheid en de zorg, verwacht TSS.
Verdeeld naar deelgebied komt de meeste handel uit software (40 procent) en softwaregerelateerde dienstverlening (31 procent). Advisering is goed voor 15 procent van de omzet en ict-diensten sluit de rij met 14 procent.
Lees ook het interview met ceo Gerrit Oosterhof: 'TSS-kleintjes' staan samen sterk.
Mix
Het bedrijf is met 1600 medewerkers (80 procent man, 20 procent vrouw) en een omzet van 175,2 miljoen euro een van de grotere niet-beursgenoteerde automatiseerders van Nederland. TSS bestaat na de overnames van Everest, PinkRoccade Local Government en PinkRoccade Healthcare uit tien werkmaatschappijen. Ook KZA, Co-maker, TASS, Test Value, Esize, TopTalentConsultancy en Yonder behoren tot het concern.
Via de groepsmaatschappij-aanpak met specifeke marktkennis wil TSS de komende jaren fors verder groeien. Het bedrijf zegt te willen profiteren van het gebrek aan specifieke business kennis bij andere ict-ondernemingen, waardoor een groeiend aantal complexe opdrachten niet worden afgerond. Door middel van een mix van domeinkennis, krachtig projectbeheer en gedetailleerde rapportagesystemen denkt TSS de risico's bij implementaties te kunnen verminderen. Zo wil het zich ook in de kaart spelen van potentiële opdrachtgevers.