De migratie die energienetbeheerder Liander zeven jaar geleden deed toen het overstapte van het administratiesysteem van de Gemeentelijk Energiebedrijf Amsterdam naar een centraal systeem, is wel degelijk getest. Dat zegt de energienetbeheerder naar aanleiding van berichtgeving in Computable. Volgens experts van Computable hoefde het bedrijf zijn klanten niet terug te betalen als de migratie vooraf getest was. 'Datamigratie van het ene naar het andere klantsysteem is een uitermate belangrijk proces, dat wij ingrijpend hebben getest', zegt de woordvoerder.
Liander moest eind augustus in totaal 2,8 miljoen euro terugbetalen aan klanten. Deze klanten betaalden jarenlang voor een te dure meter. De fout was ontstaan bij de migratie van het administratiesysteem van het Gemeentelijk Energiebedrijf Amsterdam naar een centraal systeem. De programmeur gebruikte een verkeerd model waardoor de klanten voor een te dure meter gingen betalen. Experts zeiden dat de fout voorkomen had kunnen worden door te testen.
De energienetbeheerder zegt verschillende tests te hebben gedaan. Voorlichter Carlo van der Borgt zegt dat zijn bedrijf testmigraties op onderdelen van het systeem en proefmigraties op onderdelen van de database en op de gehele database heeft uitgevoerd. Bovendien is een onafhankelijke gebruikersacceptatietest uitgevoerd. Daarna zijn de eerste batches van de uiteindelijke migratie gecontroleerd. 'Uit deze testcyclus kwamen geen problemen naar voren, zodat de migratie vervolgens is uitgevoerd', aldus de woordvoerder.
100 procent zekerheid
Experts lieten in een eerder artikel al weten dat testen geen 100 procent zekerheid biedt. Ook Liander heeft die ervaring. Van der Borgt: 'Desondanks kan ook uitgebreid testen geen 100 procent garantie geven dat niets misgaat. Het blijft ongelukkig. Voor de klant is het vooral vervelend als er toch iets niet blijkt te kloppen.'
Alliander, het moederbedrijf van Liander, ontstond vorig jaar toen energieleverancier Nuon splitste in een energienetwerkbedrijf en een een productie- en een leveringsbedrijf. De Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) schrijft voor dat energiebedrijven voor januari 2011 het beheer van het transportnetwerk voor elektriciteit (Alliander) en de commerciële handels- en productiebedrijven (Nuon) niet meer onder mogen brengen in één bedrijf.
Liander kan beweren dat er degelijk getest is. Daar twijfel ik ook niet aan. Ik vraag mij af of daadwerkelijk gekeken is naar de datakwaliteit. Een datakwaliteitscontrole wordt, zoals bij veel testprocessen, niet uitgevoerd omdat dit toch een specifieke aanpak vereist en hier geen nadruk op ligt. In de meeste testprocessen ligt de focus op de functionaliteit en wordt beweerd “Garbadge in, is Garbadge uit”.
Tellingen zoals uitgevoerd worden bij datakwaliteit had dit probleem blootgelegd.