Sinds de oorzaken van de kredietcrisis duidelijk werden is de roep om meer controle groter en groter geworden. Door de globalisering hebben dit soort 'systeemfouten' gelijke een mondiale impact. Veel bedrijven zijn de laastste tijd in de problemen gekomen omdat ze niet in staat zijn om snel op de huidige economische veranderingen in te springen. Weer andere bedrijven komen in de problemen omdat ze geen of nauwelijks inzicht hebben in wat er nu eigenlijk gaande is en kunnen dus geen goede en/of tijdige beslissingen nemen. Flexibiliteit, inzichtelijkheid en controle zijn de drie sleutelwoorden voor 'Wereldeconomie 2.0'.
Het is al eerder gezegd, maar Charles Darwin en Adam Smith gelden nog steeds, ook in de ict. Welvaart wordt gecreëerd door een hoge mate van specialisatie. Waar je vroeger alles zelf deed (jagen, vissen, huis cq. hut bouwen) en er geen groei mogelijk was behalve door zelf harder te werken, is door de komst van specialisatie de economie echt gaan groeien. Door specialisatie kan veel efficiënter worden gewerkt. Door concurrentie wordt iedereen scherp gehouden en kan een specialisatie nog verder versterkt worden of kan een bedrijf dat zich niet staande weet te houden 'uitsterven'.
Grote multinationals proberen continu door een zo efficiënt mogelijke inzet van de supply chain zo goedkoop mogelijk de beste kwaliteit te leveren en tegelijkertijd een zo hoog mogelijke aandeelhouderswaarde te creëren. Flexibiliteit bij deze bedrijven en hun leveranciers is hier essentiëel. Daarnaast moeten beide partijen altijd volledige inzichtelijkheid hebben in de operationele processen vanuit technisch en businessperspectief. Door continu te meten moet duidelijk zijn dat alles nog volgens procedures en policies verloopt en tevens kan bekeken worden hoe de bedrijfsprocessen inhoudelijk draaien. Beide partijen hebben hier erg veel baat bij.
De ict-indrustrie (met name de ict-consultancy) heeft hierbij een grote rol. Servicegerichtheid is niet iets wat een bedrijf doelmatig kan doorvoeren, zonder dat hierbij de onderliggende geautomatiseerde bedrijfsprocessen dit volledig ondersteunen. Service oriented architecture (SOA) is hierbij een noodzakelijk architectuurprincipe en maakt het mogelijk om business process management (bpm) te implementeren en op die manier de flexibiliteit van bedrijfsprocessen te faciliteren.
Er is al veel geschreven over wat wel en niet moet worden gedaan op het gebied van SOA en de meeste artikelen zijn op ervaring gebaseerd en dus zeer behulpzaam geweest bij het ontwikkelen van best practices door de system integrators. Net als in het verleden moet men door de 'desillusiefase' (het doet toch niet helemaal wat we verwachten, mede doordat de technologie kinderziektes vertoond) voordat men werkelijk de meerwaarde gaat ervaren. We zitten op dit moment ergens midden in de 'verlichtingfase' en hierna volgt de uiteindelijke 'productiviteitfase'.
Omdat SOA uiteindelijk de onderliggende architectuur zal zijn van alle geautomatiseerde processen is vaak de enterprise service bus (esb, de 'plumbing' van elke SOA) het middelpunt waar alles bij elkaar komt. Dit biedt dus een uitstekende plaats om governance (= controle) en business activity monitoring (BAM) / business intelligence (BI) (= inzichtelijkheid) mogelijk te maken. Governance-producten zijn mijns inziens op dit moment al redelijk volwassen. BAM en BI in combinatie met SOA moeten nog even door de desillusiefase heen…
Service oriented architecture is een 'paradigm shift' waarbij onder de architecten het kaf van het koren wordt gescheiden, net als in het verleden onder de programmeurs het geval was toen de sprong van procedureel naar objectgeoriënteerd ontwikkelen gemaakt werd. SOA heeft echter uiteindelijk een nog grotere positieve impact op hoe bedrijven automatiseren en zal noodzakelijk blijken om nog meer welvaart voor iedereen te kunnen genereren!
Er is een goede website over dit onderwerp: http://www.exponentialsoa.nl