Op de vierde verdieping van een pand aan de Bredewater in Zoetermeer, waar de Academie voor ict & media en het ROC ID college ict gevestigd zijn, gebeurt het allemaal. De ruimte is opgedeeld in kleinere ruimtes, die van elkaar gescheiden zijn met schotten, zoals cubicles in ouderwetse kantoortuinen. In het midden van de ruimte staan een paar banken ter ontspanning. Hier, in bedrijvencentrum Enter-prize, houden studenten van de Academie voor Ict & Media in Zoetermeer kantoor.
Studenten Informatica en Bedrijfskundige Informatica van de Haagse hogeschool, waarvan de academie onderdeel uitmaakt, kunnen na het behalen van hun propedeuse binnen de opleiding hun eigen bedrijf starten. De bedrijfsruimten die zij via de academie tegen een lage vergoeding huren, zijn voorzien van een draadloos netwerk, laptops, bureaus en bijbehorende stoelen. Daarnaast zijn er ontvangst- en overlegruimten waar de studentondernemers hun klanten, leveranciers en andere gasten kunnen ontmoeten.
Via Enter-prize behalen zij hun studiepunten al ondernemende. De verschillende bedrijfjes kunnen letterlijk bij elkaar in de keuken kijken. Maar dat is ook één van de doelstellingen van het studentenbedrijvencentrum. De studenten moeten van elkaar en met elkaar leren ondernemen.
Open sfeer
Dat is precies de reden dat Daan en Pim van Virsoworks zich bij Enter-prize hebben gemeld. Zij zijn nu iets langer dan een jaar bezig en hebben via school zelfs een stagiair in dienst. Daan en Pim vinden het vooral prettig dat Enter-prize een open sfeer heeft. ‘Je kunt alles aan elkaar vragen, dat werkt heel prettig.'
Ook Lars van Red Factory vindt de interactie tussen de verschillende bedrijfjes bij Enter-prize erg fijn. ‘Wij waren voordat we onze ruimte bij Enter-prize huurden al een jaar bezig. Het mooie aan deze omgeving is dat alle bedrijven raakvlakken hebben met elkaar. Wij vullen elkaar aan, hebben allemaal onze eigen expertise.' De bij Enter-prize aangesloten bedrijven werken dan ook veel samen op de opdrachten die zij binnenslepen. Zo profiteert de opdrachtgever van hun afzonderlijke kracht.
Specialisme
Want hoewel het lijkt alsof alle bij Enter-prize gevestigde bedrijven hetzelfde doen: websites bouwen, heeft ieder bedrijf toch net even een ander specialisme. Virsoworks specialiseert zich in technische web- en databaseapplicaties, Mangovision ontwikkelt internetdiensten voor startende bedrijven, Firmhouse bouwt webdiensten, maar is gespecialiseerd in product typing en Red Factory houdt zich voornamelijk bezig met vormgeving en mobile marketing.
‘Iedereen begint met het bouwen van websites om omzet te genereren', vertelt Tim van Mangovision. Dat is volgens hem ook hard. ‘Het is als jonge, startende ondernemer momenteel bijna onmogelijk om aan krediet te komen. Mijn aanvraag voor een zakelijke creditcard is zelfs afgewezen door de bank. Terwijl de zaken echt goed lopen', vertelt hij. Het bouwen van websites is daardoor de inkomstenbron voor de jonge ondernemers om andere diensten te kunnen ontwikkelen en in de markt te zetten. Zo leggen Tim en zijn compagnon de laatste hand aan een online facturatieprogramma voor ondernemers en zijn er al vervolgdiensten in ontwikkeling.
Verder door ontwikkelen
En dat is uiteindelijk ook de bedoeling van de opleiding. Manager Enter-prize Cees van Diest: ‘Websites bouwen kunnen ze allemaal, maar het gaat erom dat ze uiteindelijk ict-producten of -diensten in de markt zetten.'
Dat een omgeving waar andere jonge enthousiaste ondernemers daarbij helpt, blijkt uit de stap die Lars en zijn compagnon Patrick van RedFactory na hun afstuderen maken. Zij verhuizen samen met Bob en Michiel van Firmhouse naar de Caballerofabriek in Den Haag, waar tevens een unit is waar startende innovatieve ondernemers terecht kunnen tegen niet al te hoge huren. Daar willen zij hun diensten verder door ontwikkelen. Want ook de studenten zelf zien zichzelf geen websites bouwen tot in de eeuwigheid.