De Japanse technologiebedrijven NEC, Casio en Hitachi oriënteren zich op het bundelen van hun activiteiten op het gebied van mobiele telefonie, meldt een Japanse krant. Ze willen bezuinigen op de ontwikkelkosten van nieuwe mobieltjes. De drie fabrikanten houden met moeite het hoofd boven water op hun thuismarkt die in een jaar tijd met meer dan een kwart instortte. Ook wereldwijd vlakt de vraag naar mobiele telefoons af.
Het Japanse trio zou de ontwikkeling en verkoop van hun mobieltjes samenvoegen in Casio Hitachi Mobile Communications, een uit 2004 stammende joint venture van Casio (51 procent) en Hitachi (49 procent). NEC neemt er meerderheidsaandeel in, schrijft de Japan Times op basis van vier bronnen.
Het samenwerkingsverband moet zorgen voor lagere kosten voor de ontwikkeling, grondstoffen en verkoopactiviteiten. De fabrikanten maken melding van berichtgeving in de media over besprekingen, maar hebben de berichten nog niet officieel bevestigd.
Boven water
Gezamenlijk zouden de drie bedrijven ongeveer 20 procent van de Japanse toestelmarkt in handen krijgen. Concurrent Sharp heeft iets meer dan eenvijfde van die markt en probeert net als het drietal en branchegenoot Kyocera het hoofd boven water te houden. Sony, ook Japans, heeft meer wereldwijde aanwezigheid door zijn joint venture met Ericsson.
Japan is de meest concurrerende markt voor mobiele telefonie. Fabrikanten voelen zich daardoor verplicht om per toestel grote bedragen te investeren in ontwerp en ontwikkeling. Cameratelefoons en de mogelijkheid om mobiel te internetten werden in Japan ontwikkeld.