Panda Security rapporteert een toename van malware-infecties voor identiteitsdiefstal met 600 procent, in vergelijking met juni vorig jaar. De malware is specifiek gericht op het stelen van vertrouwelijke en persoonlijke informatie waaronder wachtwoorden van online diensten en bank- en creditcardgegevens.
Na een gerichte aanval op een betalingsplatform, online winkel of sociaal netwerk, vindt de besmetting plaats. Cybercriminelen klonen webpagina’s om bezoekers vervolgens via nep-URL’s naar kwaadaardige websites te leiden en de benodigde informatie te onderscheppen.
Luis Corrons, technisch directeur van PandaLabs: "We zien in de economische crisis één van de oorzaken van deze enorme groei aan malware voor identiteitsdiefstal. Creditcardgegevens, betalingsaccounts en persoonlijke informatie uit sociale netwerken zijn immers goud waard voor cybercriminelen. Om inkomsten te genereren, moeten zij voortdurend op zoek naar nieuwe kanalen om hun malware te verspreiden."
Trojaanse paarden voor identiteitsdiefstal
Daarnaast ontdekt PandaLabs, het malware detectie- en analyselaboratorium van Panda Security, dagelijks gemiddeld 37.000 monsters van nieuwe virussen, wormen, Trojaanse paarden en andere internetbedreigingen. Van deze 37.000 monsters is ruim 70 procent een Trojaans paard, die ontwikkeld zijn voor identiteitsdiefstal.
Zeven tips om besmetting te voorkomen
1. Besef dat (online) banken, betalingsplatformen en sociale netwerken nooit zullen vragen om inlog- en creditcardgegevens op te sturen. Ga hier dus nooit op in.
2. Bij gebruik van online bankieren, typ altijd het volledige webadres in uw browser in. Gebruik geen link van een zoekmachine of e-mail.
3. Controleer altijd of de URL in de adresbalk klopt met datgene wat is ingevoerd.
4. Check altijd de juiste en actuele beveiliging van de webpagina (dit wordt weergegeven met een icoontje van een gesloten hangslot).
5. Installeer zelf ook de juiste beveiliging op uw eigen pc. Daarmee is de eigen pc in staat kwaadaardige sites te detecteren en te onderscheppen.
6. Bij vermoedens van misbruik, neem dan direct contact op met de bank, online winkel of service provider.
7. Bij frequent gebruik van webdiensten voor winkelen en bankieren, sluit een verzekering af tegen fraude bij online activiteiten.