Eens in de zoveel tijd is het opeens crisis. Het ene moment groeien de bomen in de hemel en het andere moment staan we met zijn allen tot onze kin in de woestijn en geen boom meer te bekennen. Over hoe het zover heeft kunnen komen, is al heel veel geschreven en zal nog heel veel over geschreven worden, maar hoe we er weer uitkomen is volgens mij veel interessanter.
Het antwoord op wantrouwen is vertrouwen en vertrouwen krijg je door kennis. Als een bank weet dat een andere bank geen gevaarlijke hypotheken meer op de balans heeft staan, is dat een eerste stap op weg naar vertrouwen. Als consumenten banken weer vertrouwen dan brengen ze hun spaargeld weer netjes naar de bank in plaats van het in een oude sok op zolder te stoppen en als de banken de consument weer vertrouwen, krijgt deze weer een hypotheek of lening. Geld moet namelijk rollen. Vooral de ict-branche in. Deels is dat uiteraard eigenbelang, maar aan de andere kant denk ik werkelijk dat veel bedrijven geholpen zouden zijn met betere ict-oplossingen en dat een deel van de crisis daarmee op te lossen is.
De redenatie is dat als vertrouwen een deel van de oplossing is voor deze crisis en dat vertrouwen is weer voor een groot deel gebaseerd op kennis. Kennis op zijn beurt is weer te vertalen naar informatie en informatie is het domein van de ict. Zo kan geld geïnvesteerd in ict-bedrijven helpen aan betere informatie en daarmee aan een betere overlevingsstrategie.
Systemen zijn nu vaak niet of alleen zeer beperkt gekoppeld, dat maakt het krijgen van overzicht over de stand van zaken van een bedrijf vaak een lastige en tijdrovende bezigheid. En als het overzicht ontbreekt en buiten staan alle seinen op rood in de economie, dan is niets eenvoudiger voor een ceo om ook maar hard op de rem te trappen net als iedereen om hem heen. Vaak te hard en soms volkomen overbodig. Betere informatie, en dan met name betere informatie over hoe de processen er in een organisatie voorstaan, kan een concurrentievoordeel opleveren dat zeker in een crisis het verschil kan maken tussen remmen of juist gas geven.
Veel informatiesystemen geven wel inzicht in statische informatie, maar vaak ontbreekt de dynamische informatie over het proces en juist die informatie is essentieel om een organisatie door de storm te sturen. Hoe staat een proces ervoor, waar moet worden ingegrepen, de zogenaamde operationele sturing. Wat verder belangrijker dan ooit is, is het kunnen aanpassen van een organisatie aan de veranderende omstandigheden. In de huidige crisis is wendbaarheid van levensbelang geworden om te kunnen overleven. Als de omzet in een bepaald segment opeens helemaal wegvalt, is het belangrijk om snel de bakens te kunnen verzetten naar nieuwe producten of diensten in andere markten. Ook hier speelt een flexibel informatiesysteem een grote rol, cruciaal zijn hierbij de businessprocessen en de aanpasbaarheid daarvan. Klassieke informatiesystemen waarbij het aanpassen van één business rule of stap in het proces een paar maanden duurt, zijn niet de systemen waarmee je snel en wendbaar de crisis omzeilt. Beter is het om de business rules en de processen uit de achterliggende systemen te verwijderen en als een laag bovenop de systemen te implementeren. Hiermee slaat een organisatie drie vliegen in één klap, de processen en regels worden veel transparanter en makkelijker aanpasbaar, verder is het totale end-to-end-proces ook echt een geïntegreerd proces over meerdere systemen heen met een minimale handmatige inspanning en als laatste is de informatie over het proces er veel makkelijker uit te halen, zonder dat informatie van verschillende bronsystemen geaggregeerd behoeft te worden.