Freelance ict’ers staan minder sterk bij onderhandelingen dan enige tijd geleden. Dat zegt algemeen directeur Rick Kruiswijk van arbeidsbemiddelingsbureau HeadFirst. ‘Ze hebben te maken met meer concurrentie en zijn daardoor genoodzaakt hun tarieven te verlagen.’
Volgens Kruiswijk is het begrijpelijk dat zelfstandigen zonder personeel meeveren met de eisen van de opdrachtgever, maar moeten zij daaraan wel grenzen stellen. Vooral nu het moeilijker is opdrachten te vinden, kan de freelancer niet ook nog eens zomaar zijn tarieven naar beneden bijstellen, aldus de directeur. Dat blijkt echter nog niet zo eenvoudig. Kruiswijk: ‘We merken dat freelance ict-professionals nerveus reageren op deze maatregelen en trends.’
Ondernemerschap
Eerder zei ook directeur van ZZP-Nederland Johan Marrink dat veel freelancers het moeilijk vinden genoeg zaken te blijven doen. Volgens de directeur van het informatiecentrum zijn freelancers vaak ervaren vakmensen, maar hebben zij het ondernemerschap niet goed onder de knie. Marrink: ‘In tijden van hoogconjunctuur zijn er geen problemen, maar als het economisch minder gaat, moet je ook weten hoe je moet vechten voor je winkel.’
Volgens Kruiswijk is het daarbij vooral belangrijk dat de ict’er weet wat hij waard is en dat ook aan de opdrachtgever meldt. Zo zou de freelancer duidelijk moeten maken wat zijn specialisme is en vervolgens moeten uitleggen waarom die specialisatie een bepaald uurtarief verantwoordt. Ook denkt de bemiddelaar dat zzp’ers zich moeten verdiepen in een potentiële opdrachtgever, voordat zij proberen zaken te doen. Bij het maken van prijsafspraken is het volgens Kruiswijk bijvoorbeeld handig te weten of de opdrachtgever onder tijdsdruk staat, omdat dan een hogere prijs gehanteerd kan worden.
Computable-lezer Jerry Helmers die reageerde op een ander bericht over dit onderwerp, vindt ook dat de zzp’er assertiever moet zijn. ‘Dat is de essentie van ondernemerschap: anticiperen en denken over de toekomst’, schrijft hij. ‘Anticiperen hoort daarbij en is de verantwoordelijkheid van elke zzp’er. Een zzp’er die echt onderneemt heeft helemaal geen last van de crisis.’