Nog steeds besteden de meeste bedrijven maar weinig aandacht aan printen. De printer moet het gewoon doen en daarmee uit.
Met dit in het achterhoofd is het dan ook vreemd dat de printer en copier nog steeds de apparaten zijn op de werkplek waar we het vaakst een ‘uitdaging’ mee hebben. Of de toner is op, of het papier loopt vast, of het duurt eindeloos voordat het apparaat opgewarmd is. Dit zijn allemaal problemen die niet meer voor hoeven te komen als een bedrijf investeert in een duidelijk beleid rondom printing en proactief beheer van het printerpark borgt in de organisatie.
Ook veel ict-resellers hebben maar beperkt focus op (multifunctional)printers bij hun klanten. Als er om wordt gevraagd leveren ze zonder problemen een apparaat, maar de keuze wordt dan vaak bepaald door de aanschafprijs van de printer, zonder dat er naar verbruikskosten en additionele dienstverlening wordt gekeken. En juist even verder kijken levert veel extra kansen op.
Printers en copiers zijn full-service producten, die de mogelijkheid bieden de relatie tussen klant en leverancier verder te verstevigen. Immers, eens in de zoveel tijd moet de tonercartridge worden vervangen. De meeste devices geven tegenwoordig zelf ruim van te voren aan dat ze over een bepaalde tijd nieuwe toner of onderhoud nodig hebben. Het is dan ook verstandig de printers en copiers in de organisatie te managen via het web om daarmee te waarborgen dat de productiviteit van medewerkers optimaal is.
Dit gegeven levert nieuwe kansen op, naast de bestaande dienstverlening die veel ict-resellers hun eindklanten leveren. De wijze waarop dit wordt vormgegeven is divers. Prijs per pagina, prijs per toner, variaties in responstijden en ga zo maar door. Afhankelijk van de behoefte en wensen van de klant kan een servicepakket op maat worden samengesteld. De reseller kan daarmee letterlijk toegevoegde waarde bieden, die de klant in staat stelt de printercapaciteit in zijn organisatie optimaal te benutten en de productiviteit van medewerkers verbetert.
Kortom, de markt voor printing mag dan wel geen nieuwe of sterk groeiende zijn, hij biedt nog altijd volop kansen. Zeker in het huidige economische klimaat is het zonde om die kansen te laten liggen.
Bas Scheepens, business unit manager HP bij ETC