Sommige bedrijven worden jaar in jaar uit genomineerd voor een Channel Award en kennen het klappen van de zweep inmiddels. Maar hoe kijken de nieuwkomers aan tegen hun nominatie en de kans dat ze een award winnen?
Rob Christ van value added reseller Databasement vraagt zich hardop af hoe hij voldoende mensen gemobiliseerd krijgt om op zijn bedrijf te stemmen. "Onze marketingdame is nu op vakantie, dus ik weet nog niet hoe we het gaan aanpakken. We gaan echter zeker íets doen rondom de nominatie. We moeten zorgen dat relaties weten dat ze hun stem op ons kunnen uitbrengen. We communiceren veel met ze, onder meer via elektronische nieuwsbrieven en via onze druk bezochte website, dus ik zie wel mogelijkheden."
Beveiligingsleverancier Check Point heeft zijn partners nog niet gemeld dat het bedrijf genomineerd is. En Arthur van Uden betwijfelt of dat gaat gebeuren. "Ik vind het een beetje flauw om veel tamtam te maken. Wat is de waarde van zo’n prijs dan nog? Als je daardoor wint, is het alleen maar een bewijs dat je veel mensen kent. Het zegt mij veel meer als je wint doordat het via mond-tot-mondreclame door de markt is gaan zoemen dat je genomineerd bent. Dat is de beste marketingcampagne die er bestaat."
Berry van Waayenburg heeft er geen problemen mee om relaties te vragen een stem uit te brengen op distributeur Tech Access. "Het is gewoon een commercieel spel. We hebben onze klanten eerder ook gevraagd of ze ons wilden nomineren, onder meer in onze mailingen, die naar vierduizend bedrijven gestuurd worden. Als startend bedrijf moet je zorgen dat je naam zo snel mogelijk bekend wordt in de markt en dit is een prima manier om dat te bereiken. We zijn jong en gretig en zien in de nominatie een kans die we met beide handen aangrijpen."
Van Waayenburg heeft er weinig vertrouwen in dat Tech Access de award in november daadwerkelijk mag ophalen. "Wij hebben maar beperkte marketingmiddelen. Een collega en ik doen de marketing erbij, naast ons eigenlijke werk. Onze concurrenten hebben vaste marketingmensen die hele campagnes kunnen ontwikkelen om hun relaties ervan te overtuigen dat ze op hen moeten stemmen."
Kabaal
Richard Jonker heeft wel een goed gevoel over de kansen van Netgears ReadyNAS Pro op een award in de Outstanding Product-categorie. "Misschien zijn mensen de andere partijen inmiddels wel moe. We gaan in ieder geval veel kabaal maken rondom de verkiezing. Moeten de stemmen eigenlijk per se uit Nederland komen? Als dat niet zo is, weet ik wel een manier om veel stemmen te krijgen. Wij hebben namelijk een ReadyNAS-forum waar 60.000 mensen uit Noord-Amerika en Europa lid van zijn. Als we daar een oproep op doen, levert dat vast een flink aantal stemmen op."
"Ik denk dat we zeker een kans maken om te winnen", zegt Van Uden al even zelfverzekerd als Jonker. "Anders waren we niet genomineerd. Het bedrijf dat het kanaal het beste bedient, maakt de meeste kans. En het klinkt misschien hautain, maar ik weet dat wij het kanaal goed bedienen. We voeren een stabiel beleid, piesen niet één keer naast het potje wat betreft onze indirecte strategie, hebben goede producten en een goede aftersales support. De award zou echt de kroon op ons werk van de afgelopen tien jaar in de Benelux zijn." Als zijn bedrijf niet wint, is Van Uden dan chagrijnig? "Welnee, ik ben nooit chagrijnig. De nominatie op zich maakt al dat ik me zeer vereerd voel."
Formule 1
Maurice de Graaf van netwerkdistributeur Alcadis vergelijkt de Channel Awards-verkiezing met het Formule 1-racen. "De teams met het meeste geld strijden om de podiumplaatsen. De andere renstallen hebben misschien een tiende van het budget van de groten en verdelen de overige plaatsen. Ik maak me geen enkele illusie over onze kansen; andere partijen in onze categorie zijn al veel langer bekend in dit marktsegment. Wij hebben er het afgelopen jaar alles aan gedaan om de perceptie weg te nemen dat wij niet aan de netwerkkant zaten. De nominatie alleen al levert ons ruime mogelijkheden op om ons als netwerkdistributeur te presenteren; we zullen hem dan ook breed uitmeten."
Mocht Alcadis wel winnen, dan zal het bedrijf zijn marketingcampagne radicaal omgooien, voorspelt De Graaf. "Zo’n kans moet je helemaal benutten. Je wordt dan niet alleen herkend maar ook erkend en dat mag iedereen weten. Op dit moment bouwen we onze naamsbekendheid voorzichtig uit, maar als we winnen, gaan we harder schakelen. We zullen dan een heel brede campagne opzetten, waarschijnlijk samen met een of twee leveranciers."
Jonker verwacht er zeker tot aan maart van te kunnen profiteren als Netgear de award inderdaad wint. "Een award winnen is zo’n no-brainer op marketinggebied. Het is als een diploma dat je krijgt en dat je trots aan al je familieleden laat zien. Als we winnen, gaat er de volgende ochtend onmiddellijk een mail naar al onze partners om hen te bedanken voor hun stem. Daarna nemen we contact op met onze distributeurs en gaan we brainstormen over campagnes die we samen met hen kunnen uitrollen. Reken maar dat we optimaal aandacht krijgen als het zover is."
Deelnemers
Arthur van Uden, channel sales manager Benelux bij Check Point, ziet de nominatie voor beste security-leverancier als ‘een beloning voor de prestaties die we samen met het kanaal verricht hebben’.
Berry van Waayenburg, general manager van het als security-distributeur genomineerde Tech Access, noemt de nominatie ‘een erkenning’ en ‘een mooie kans op gratis publiciteit’.
Voor Maurice de Graaf, commercieel directeur van telecom & networking distributor Alcadis, is de nominatie een teken dat ‘we een plekje bij de gevestigde orde hebben veroverd’.
Richard Jonker, country manager bij Netgear, vindt de plaatsing van ReadyNAS Pro in de top vijf van Outstanding Products ‘een bewijs dat het bedrijf een nieuwe markt gecreëerd heeft’.
Rob Christ, directeur van Databasement, dat in de race is voor de titel Best Value Added Reseller, noemt de nominatie ‘een mijlpaal in ons bestaan’.