Cloudproviders hebben een beter overzicht van de kosten van servergebruik dan bedrijven die hun applicaties draaien in een eigen datacenter. De financiële afdelingen van deze bedrijven zien de indirecte kosten van servergebruik, zoals elektriciteit en opslaggebruik vaak over het hoofd. Dat zeggen de infrastructuur-experts van Computable. Wie de meeste ict verbruikt, krijgt binnen een bedrijf daardoor zelden de hoogste rekening.
De infrastructuur-experts reageren daarmee op een door Intel en Microsoft betaald onderzoek naar de efficiëntie van servergebruik. Onderzoekers stellen daarin dat ict-afdelingen 'geen efficiënte servers eisen, omdat de kosten van inefficiëntie toch niet uit hun budget worden betaald.' Cloudproviders hebben volgens het onderzoeksrapport een beter overzicht van kosten van servergebruik, dan bedrijven met een eigen datacenter. De experts van Computable zijn het met die stelling grotendeels eens.
Het omvormen van ict-afdelingen tot 'dienstenfabriek' maakt het volgens programmamanager business technologie Dick van Gaalen van HP gemakkelijker om de kosten van servergebruik in kaart te brengen: 'Veel bedrijven zien ict niet als elementair bedrijfsmiddel, wat het wel is. Dan zouden zij namelijk van elke ict-dienst de kostprijs kennen, zoals je ook van kantoorruimte de vierkantemeterprijs kent. Dan worden kengetallen als bezettingsgraad en energiegebruik opeens belangrijk.'
TCO moeilijk te bepalen
Van Gaalen: 'Zolang ict-afdelingen niet worden ingericht als dienstenfabriek die wordt afgerekend op de laagst denkbare kosten, blijft het tobben met zaken als het energieverbruik en het realiseren van de optimale bezettingsgraad van hardwarecomponenten. Dat is de reden dat veel organisaties er dan maar voor kiezen om ict-diensten integraal in te kopen, bijvoorbeeld via outsourcingsarrangementen.'
Koen van den Dool, integratieconsultant bij Konnect-IT bevestigt dat bedrijven ict-lasten slordig doorberekenen: 'Als een organisatie servers in eigen beheer host, is de 'Total Cost of Ownership' (TCO) vaak ondoorzichtig, omdat het energieverbruik van servers opgaat in de totale rekening. Door virtualisatie en het gebruik van generieke services (SOA) is de TCO moeilijk te bepalen.'
Zelf doen lijkt alleen maar goedkoper
Volgens Vincent Jansen, architect technische infrastructuur bij Inter Access hebben hosting en cloud providers wel een goed beeld van de werkelijke kosten van servergebruik: 'Zelf doen lijkt al snel goedkoper dan gebruikmaken van hosting of cloud services, als je de kosten niet uitsplitst. In de serverprijs zijn zaken als stroom, koeling, vierkante meters vloer, netwerkpoorten, opslaggebruik, LAN- en back-updiensten doorbelast.'
Infrastructuur-architect Willem Oorschot van ArchiXL: 'De werkelijke ict-lasten komen meestal pas in beeld wanneer bedrijven outsourcen of een co-locatie of extern datacenter betrekken.' Ook Oorschot wijst op de vele kostenposten: 'Vlak de kosten van de storage-omgeving en het netwerk niet uit. En bij ip-telefonie en voeding via de ethernetkabel (power over Ethernet) kan ook een netwerkswitch een behoorlijk vermogen trekken. Ik zou zelfs zover willen gaan dat 40 procent van de energie naar servers gaat, 35 procent naar storage en 35 procent naar het netwerk.'
Veelverbruiker betaalt niet altijd meest
Volgens consultant Jan W. Smit van Ciber Nederland hebben ict-afdelingen redelijk inzicht in directe en indirecte serverkosten. Businessafdelingen hebben dat echter meestal niet. 'De niet voor businessafdelingen inzichtelijke kosten worden meestal niet meegenomen. Dus wie het meeste verbruikt hoeft over het algemeen niet de hoogste kosten voor generiek ict te hebben binnen het bedrijf.'
Kop lijkt me niet juist. ICT is volgens mijn definitie wat anders dan het in de lucht houden van servertjes. Het zou me niet verbazen als het grootste deel van de wereld dat ook zo ziet.
Heeft iemand wel eens uitgerekend, wat het uitrekenen kost? 🙂
Daar bedoel ik mee, als je tot op de laatst cent alles gaat specificeren c.q. doorbelasten, dan creeer je een apart instituut. Wat ook geld, tijd en moeite kost.
Je moet je altijd blijven afvragen, wat je aan het doen bent, of dat eigenlijk wel zin heeft.
“afrekenen op laagst mogelijke kosten” Sinds wanneer is kwaliteit van de dienstverlening niet meer belangrijk?
Je wilt ook niet uitrekenen of iedereen wel even vaak naar de wc gaat c.q. evenveel spoelwater en toiletpapier verbruikt (en of dat in relatie staat tot wat het opbrengt).
Dat iemand veel VoIP belt (en dus veel stroom verbruikt zoals in het voorbeeld) wil nog niet zeggen dat die persoon ook daadwerkelijk wat opbrengt. Andersom geldt hetzelfde.
Kortom, bezint eer gij begint. Niet alles is in cijfertjes en pie-charts uit te drukken.
@guudvenderwerf Juist!
Verder is het een illusie om te denken dat de optimale bezettingsgraad gemanaged kan worden. Bij de echte grotere ERP systemen bestaat er een significant verschil tussen gemiddelde load en piek load van de applicatie. Vaak staan servers 90% van de tijd niets te doen, maar is de capaciteit nodig om de pieken op te vangen.
In deze tijd lijkt me inzicht en sturing op het gebruik van energie en ruimte zeer zinvol. Kortom ook bedrijven die zelf een datacentre t.b.v. ict services voor haar primaire processen exploiteert zou daarop moeten sturen.