Freelance ict'ers staan minder sterk bij onderhandelingen dan enige tijd geleden. Dat zegt algemeen directeur Rick Kruiswijk van arbeidsbemiddelingsbureau HeadFirst. 'Ze hebben te maken met meer concurrentie en zijn daardoor genoodzaakt hun tarieven te verlagen.'
Volgens Kruiswijk is het begrijpelijk dat zelfstandigen zonder personeel meeveren met de eisen van de opdrachtgever, maar moeten zij daaraan wel grenzen stellen. Vooral nu het moeilijker is opdrachten te vinden, kan de freelancer niet ook nog eens zomaar zijn tarieven naar beneden bijstellen, aldus de directeur. Dat blijkt echter nog niet zo eenvoudig. Kruiswijk: 'We merken dat freelance ict-professionals nerveus reageren op deze maatregelen en trends.'
Ondernemerschap
Eerder zei ook directeur van ZZP-Nederland Johan Marrink dat veel freelancers het moeilijk vinden genoeg zaken te blijven doen. Volgens de directeur van het informatiecentrum zijn freelancers vaak ervaren vakmensen, maar hebben zij het ondernemerschap niet goed onder de knie. Marrink: ‘In tijden van hoogconjunctuur zijn er geen problemen, maar als het economisch minder gaat, moet je ook weten hoe je moet vechten voor je winkel.'
Volgens Kruiswijk is het daarbij vooral belangrijk dat de ict'er weet wat hij waard is en dat ook aan de opdrachtgever meldt. Zo zou de freelancer duidelijk moeten maken wat zijn specialisme is en vervolgens moeten uitleggen waarom die specialisatie een bepaald uurtarief verantwoordt. Ook denkt de bemiddelaar dat zzp'ers zich moeten verdiepen in een potentiële opdrachtgever, voordat zij proberen zaken te doen. Bij het maken van prijsafspraken is het volgens Kruiswijk bijvoorbeeld handig te weten of de opdrachtgever onder tijdsdruk staat, omdat dan een hogere prijs gehanteerd kan worden.
Computable-lezer Jerry Helmers die reageerde op een ander bericht over dit onderwerp, vindt ook dat de zzp'er assertiever moet zijn. 'Dat is de essentie van ondernemerschap: anticiperen en denken over de toekomst', schrijft hij. 'Anticiperen hoort daarbij en is de verantwoordelijkheid van elke zzp'er. Een zzp'er die echt onderneemt heeft helemaal geen last van de crisis.'
Freelancers hoeven op zich niet nerveus te worden van de crisis als ze zorgen dat ze hun zaakjes goed op orde houden. Hierbij moeten ze vooral uitgaan van hun specialisme en kwaliteit, maar niet vergeten dat ze ook ondernemer zijn en dus sales kwaliteiten aan de dag moeten leggen om een volgende opdracht veilig te stellen en moeten leren om zichzelf geloofwaardig te verkopen.
Verder moeten ze de ‘markt’ goed kennen en dus peilen wat op het moment van ‘crisis’ het vraag en aanbod is. Het komt zeer ongeloofwaardig over als een freelancer zichzelf aanbied voor ? 110,- om uiteindelijk ingezet te gaan worden voor ? 70,-
Of je hebt een bepaalde marktwaarde en houdt die vast, met het risico dat je voor dat tarief geen opdracht binnenhaalt, of je beseft dat je andere tarieven moet gebruiken en je stelt je daarop in – maar doe dat dan ook consequent.
Freelance was in de regel het inzetten op “piek en ziek”! Later kwam hier het tijdelijke specialisme bij.
2005 – 2009 ontstond de trend dat Freelance synomiem werd voor vast vanwege arbeidsmarktschaarste. Zo kon het voorkomen dat een ZZP-er meerjarig op dezelfde plek zat.
Door de crisis wordt dit nu enigszins gecorrigeerd. De vraag is echter of de situatie zoals hierboven beschreven ooit weer terug komt. Diverse organisaties investeren nu reeds in opleiding of kiezen voor het aanstellen van kennismigranten. Uit onderzoek van Erasmus Concurrentie & Innovatie Monitor 2008 van de Rotterdam School of Management blijkt namelijk dat 85 procent van de bedrijven ontevreden is over de resultaten van offshoring. De insteek is dus om het ICT werk hier te houden tegen een acceptabel kostenniveau, dus vandaar. De Freelancer zullen wij voornamelijk dus weer terug gaan zien op piek en ziek en in puur specialisme voor de time being. Zoals het hoort dus eigenlijk.
Denk dat het artikel veel te optimistisch is.
Door near-shoring en de ongebreidelde vloed aan indiers
in W-Europa [vanuit de UK] zal de helft van onze kennis-infrastructuur, zzp-ers en software bedrijven in 2010/2011 verdwijnen.
Zie de recente financiele results van Ordina en C/TAC.
Helaas, maar stel je er maar op in!
T.A.V. Edgar
Door de komst van internationaal personeel waaronder Indiers zijn vele software bedrijven in staat de activiteiten in Nederland voort te zetten. Dit stimuleert op zowel de korte als de lange termijn de Nederlandse positie.
Een groot aantal tussenbureau’s veroorzaken de crisis voor de freelancers.
Door tarieven laag te houden,terwijl de klant het gewone tarief betaalt. (klant betaalt 125euro p.u, freelancer ontvangt 50 euro p.u) echt gezien.!!
Freelancers uitspelen.
Onmogelijke kennis en expertise vragen voor vacatures.
Geen of nauwelijks terugkoppeling van opdrachten.
Tussenbureau’s betalen te laat.
Wordt er nerveus van 🙂
De ZZP’er is de meest flexibele arbeidsvorm op de arbeidsmarkt van vraag en aanbod. Dat betektent enerzijds meer risico bij groter aanbod (of kleinere vraag) anderzijds hogere facturen als de vraag groot is (meer inkomsten dan wanneer in loondienst).
Dat een ZZP’er nerveus wordt in deze markt lijkt me daarom logisch. Als oplossing aandragen dat de ZZP’er moet weten wat hij/zij waard is (geldt trouwens ook voor niet-ZZP’ers) lijkt niet zo zinvol in tijden waarin niemand meer weet wat ‘redelijke’ tarieven zijn. Ook vraag ik me af wat de ZZP’er moet met het advies van Headfirst om niet te veel te zakken met het tarief. Dat is inderdaad niet in het belang van Headfirst, maar of de individuele ZZP’er er wat mee opschiet als hij zijn tarief niet verlaagt…
Balkenende en zijn vriendjes hebben er geen last van….
Alle goede ervaren ZZP’ers die ik ken zijn onder de pannen. Het zijn de minder ervaren en de zwakkere broeders die het soms moeilijk hebben.
Daarnaast hebben ZZP’ers die maar een kunstje kunnen (zoals BI of Sharepoint) het moeilijk.
Advies van Headfirst is wel erg hypocriet. ZZP-ers laten het tarief niet zakken omdat zij dit door concurrentie moeten maar omdat detacheerders potentiele kandidaten bij klanten alleen voorstellen als er voldoende marge gemaakt kan worden. Een ZZP-ers hoeft niet zonodig te weten wat hij waard is maar wel voor welk tarief hij minimaal een acceptabele boterham kan verdienen en de tussenbureaus maken dit inmiddels wel bijna onmogelijk.
Ik vind dit wel een aardig stukje. En natuurlijk moet je knokken voor je positie. Maar als de klant alleen maar selecteerd op tarief kom je niet eens in aanmerking om jezelf te verkopen. Ik heb het idee dat op dit ogenblik de eindklant eerst profielen met een laag tarief bekijkt.